Stoplicht Bernhardlaan soms slechts zeven seconden op groen

Altijd weer een verrassing hoe lang het licht op groen staat.

Dimitri Walbeek
Haarlem

Automobilist J. Hoonhout uit Haarlem wil een bekeuring aanvechten voor het rijden door rood licht op de kruising van de Prins Bernhardlaan met de Schipholweg in Haarlem. Hij is frequent gebruiker van deze oversteek naar Schalkwijk en toch zegt hij verrast te worden door de verkeerslichten.

Zijn zoon, toch een gewaarschuwd man door het verhaal van zijn vader, werd onlangs ook gesnapt. Mede door de hoge kosten van zo’n bekeuring, 227 euro, maakt Hoonhout bezwaar. ,,Dat stoplicht is niet te vertrouwen. Ik rijd daar regelmatig, maar word toch verrast. Je moet daar meer omhoog kijken dan dat je op je voorganger kan letten. Dat is toch veel te gevaarlijk?’’ Bovendien, zo redeneert hij, is het oneerlijk om juist bij zo’n wispelturig verkeerslicht een camera te zetten.

Remmen

Die verkeerslichten tonen op woensdagmiddag hun ’kuren.’ In een half uur tijd, rond het middaguur, staan ze elke keer weer een stuk langer of korter op groen. In die tijd komt het voor dat de lichten minimaal 7,4 seconden en maximaal 22,4 seconden, met de hand geklokt, het groene licht tonen voordat het weer oranje wordt. Auto’s moeten soms flink in de remmen. Een enkele keer stopt er eentje net op tijd om niet geflitst te worden, maar wel midden op voet- en fietspad. De score: Een busje van een tuiniersbedrijf rijdt overduidelijk door rood. Van twee auto’s is het onzeker of ze het nog net hebben gehaald. Als dit elk half uur de score is, dan loopt het boetebedrag aardig op.

Groentijden

Een woordvoerster van de gemeente bevestigt dat de ’groentijden’ variabel zijn. Het maakt onderdeel uit van een systeem om de doorstroming zo goed mogelijk te regelen. Dat heeft met het moment op de dag te maken en met het verkeersaanbod. ,,De werkelijke groentijd is variabel.’’ Detectielussen in het wegdek berekenen het aanbod en stellen daar de lichten op af. ,,En de groentijd kan ook weer een stuk korter zijn als de bus met prioriteit het kruispunt over moet.’’

Flitspaal

Gemeenten geven aan welke kruispunten druk of gevaarlijk zijn en het openbaar ministerie bepaalt dan waar een flitspaal wordt neergezet. Eerst stond deze op de Schipholweg, maar daar werd de camera overbodig vanwege de komst van een drempel. Het OM heeft de automaat toen op de Bernhardlaan neergezet.

Meer nieuws uit Haarlem

Net binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.