Serieuze Statham mist focus

Hanneke van den Berg

Na een knallend debuut in de Britse misdaadkomedie ’Lock, stock and two smoking barrels’ (1998) ontwikkelde Jason Statham zich als een kort aangebonden actieheld, die het liefst zijn eigen stunts uitvoert.

Maar na drie delen ’Transporter’ wil de 45-jarige Engelsman ook weleens een wat serieuzere rol spelen.

Niet dat ’Hummingbird’ een actieloze film is. Maar in zijn vertolking van een gedeserteerde Afghanistan-veteraan, die als dakloze in de straten van Londen belandt, probeert Statham meer karakterontwikkeling aan te brengen dan we van hem gewend zijn.

Als zijn straatmaatje verdwijnt, ziet de zwerver zich gedwongen om wraak te nemen op de verantwoordelijken. Zijn als militair aangeleerde vechtkunsten trekken de aandacht van Chinese gangsters, die hem inhuren als klusjesman. Een Oost-Europese non (Agatha Buzek) uit de soepkeuken probeert hem te laten inzien dat het werken voor boeven van hem ook een boef maakt.

’Hummingbird’ is het regiedebuut van Steven Knight, die als scenarist graag onbekende subculturen in de metropool Londen portretteert. Zo toonde hij in ’Dirty pretty things’ de schimmige wereld van illegale werknemers in de hotelbranche, terwijl ’Eastern promises’ zich afspeelde in een keihard Russisch gangstermilieu. In ’Hummingbird’ is vooral de schets van de daklozengemeenschap aardig gelukt.Helaas schieten Knights regievaardigheden tekort. Zijn film kan niet kiezen tussen actiefilm, geëngageerd portret en melodrama. Dat de film een focus mist mag ook blijken aan het gepruts met filmtitels. Bij ons wordt de film uitgebracht onder de originele titel ’Hummingbird’, de Amerikanen vonden dat ’Redemption’ de lading beter dekte, en in Frankrijk kozen de bioscopen voor ’Crazy Joe’.

Hummingbird

Regie: Steven Knight

Met: Jason Statham, Agatha Buzek

Twee sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.