’Restaurantactie maakt horeca kapot’

Marcel Tholen in zijn restaurant© Foto UNITED PHOTOS/TOUSSAINT KLUITERS

Judy Nihof
Haarlem

Bij sommige horecaondernemers groeit de onvrede over de restaurantactie die Albert Heijn in april weer samen met reserveringssite Iens gaat houden. Klanten van AH kunnen straks weer zegels sparen om met zijn tweeën uit eten te gaan voor half geld. Eén gratis driegangenmenu is dan voor rekening van de horecaondernemer.

Marcel Tholen van restaurant Bij Tholen op de Kruisweg is er klaar mee en roept collega’s op om de actie links te laten liggen. ,,Ik ben van mening dat de actie alleen maar goed is voor Iens en Albert Heijn. Voor hen is het big business. Maar het maakt de horeca kapot.’’

Tholen’s boodschap: ,,Laten we als horeca uitgaan van onze eigen kracht.’’

Inez Herrebrugh van restaurant Bonetti op de Kruisweg is blij met de oproep van Marcel Tholen aan horecacollega’s om de restaurantactie van AH en Iens links te laten liggen. ,,Het loopt de spuigaten uit met dit soort acties. Ze verpesten de markt. Ik heb er laatst iets over op Facebook gezet en daar kwamen zoveel reacties op. Heel veel restaurants zijn het zat.’’

Volgens Tholen kunnen kwaliteitsrestaurants beter zelf korting geven om klanten te trekken op stillere dagen. ,,Dan hou je het in eigen hand’’, aldus de 46-jarige horecaondernemer. Zelf heeft hij bijvoorbeeld gekozen voor twee tarieven. ,,Doordeweeks kost een driegangenmenu, waarbij gasten uit de hele kaart kunnen kiezen, 25,95 euro per persoon. In het weekend kost een menu 28,95 euro. Dat werkt bij ons heel goed.’’

Tholen noemt zichzelf strijdvaardig. ,,Maar ik ben niet boos. Begrijp me goed, ik ben niet tegen Iens en ook niet tegen de mensen die gebruikmaken van restaurantacties. Ik kan ze geen ongelijk geven. Alleen ben ik ervan overtuigd dat wij horecamensen Iens en Albert Heijn niet nodig hebben.’’

Angstig

Sommige ondernemers voelen zich bijna gedwongen zich bij de restaurantacties van AH en Iens aan te sluiten, blijkt uit reacties op Facebook. Want wat gebeurt er als je buurman wel meedoet? Dan zit het daar vol en blijft het bij jou leeg. Herrebrugh: ,,De actie trekt toch klanten weg die anders misschien wel naar jou waren gekomen. Het geeft een angstig gevoel’’, zegt ze. Tholen: ,,Het is een raar soort val. Als je meedoet met de actie verdien je niks. Doe je niet mee, dan verdien je ook niks.’’

Volle zaak

Veel horecaondernemers gebruiken de actie als middel om op de stillere, doordeweekse dagen toch een volle zaak te hebben. Om die reden nam Tholen zelf ook een keer deel. ,,Maar ik verdiende er geen bal aan. Het gaf gewoon een heel slecht gevoel. Als je de hele dag hard werkt, wil je ook wat verdienen. In een goed restaurant eten: daar hangt gewoon een prijskaartje aan.’’

Volgens Inez Herrebrugh beseffen veel mensen niet dat het gratis driegangenmenu voor rekening komt van de ondernemer, die ook nog eens per gast twee euro afdraagt aan reserveringssite Iens. Herrebrugh: ,,Gasten denken vaak dat Albert Heijn het gratis menu betaalt. Als ik vertel dat we dat zelf moeten betalen zijn ze verbaasd. Echt waar? zeggen ze dan. De enige kosten die Albert Heijn aan de actie heeft, zijn voor het drukken van de zegelkaarten.’’

Zaken die meedoen, hopen dat de gast die afkomt op het gratis menu nog eens terugkeert als de actieperiode voorbij is. Maar de echte koopjesjager blijft volgens Tholen weg. Die vindt elders wel weer een actie of een deal. ,,Als je wilt, hoef je tegenwoordig nooit meer ergens het volle pond te betalen. Dat geldt niet alleen voor restaurants, maar ook voor sauna’s en hotels’’, zegt Tholen.

Enthousiasmeren

De ene restaurantactie van AH en Iens is amper voorbij, of de volgende komt er alweer aan. Iens is volop bezig om horecazaken te werven voor de nieuwe actie die loopt van half april tot en met eind oktober.

In een filmpje voor Iens adviseert Mandy Vink van restaurant Chocolat in Breda iedere horecaondernemer om aan de nieuwe actie mee te doen. ,,Vaste gasten komen een keertje extra, gasten die lang niet zijn geweest komen terug en natuurlijk heb je mensen die puur op de actie afkomen maar je kunt ze allemaal enthousiasmeren om nog een keertje te komen.’’

Inez Herrebrugh heeft zelf twee keer meegedaan met de restaurantactie. Maar daar is ze van genezen. ,,Ik vind het ook niet eerlijk tegenover mijn vaste klantenkring die hier twee, drie keer per week komt eten en die moet zien dat jij gratis eten weggeeft aan mensen die wel met de actie meedoen.’’ Ook Herrebrugh houdt tegenwoordig haar eigen acties. ,,Ik heb af en toe aanbiedingen. En vaste gasten krijgen tien procent korting.’’

De eerste AH-restaurantactie beviel de eigenares van Bonetti overigens nog wel. ,, Toen ging het om een actie van twee, drie maanden. Het was leuk om meer naamsbekendheid te krijgen. Maar ze worden steeds langer. De nieuwe actie loopt van half april tot en met eind oktober. Bijna zeven maanden, dat is gewoon bizar. Dat kun je geen actie meer noemen.’’

Duur

Belangenorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kent de bezwaren van sommige ondernemers tegen de restaurantactie van AH en Iens. Toch is het volgens voorzitter Falco Bloemendal van KHN Haarlem en KHN Noord-Holland aan de ondernemer om te zeggen: ik doe er wel of niet aan mee. ,,Wij zien de restaurantactie als een marketingmiddel. We vinden het wel een heel duur marketingmiddel, maar dan nog hebben restaurants de keuze om er wel of niet aan mee te doen. Ik ken ondernemers die erbij zweren, omdat het ze meer klandizie oplevert.’’

Het enige dat KHN volgens Bloemendal kan doen is ondernemers adviseren om het marketingbudget te gebruiken voor een middel dat het best bij je past. ,,Als de restaurantactie voor jou als marketingmiddel werkt, dan is dat prima. Net zoals het Marcel Tholen vrij staat om ondernemers op te roepen niet aan de actie mee te doen.’’

Menno van der Vlist, woordvoerder van Albert Heijn, benadrukt dat heel veel zaken de restaurantactie juist omarmen. ,,Een heleboel partijen vinden het wél een fijne manier om meer tafels bezet te krijgen. Dat merken we aan de snelheid waarmee er wordt gereageerd op onze nieuwe actie. De aanmeldingen zijn boven verwachting. Van het aantal restaurants dat zich heeft aangemeld doet 80 procent voor de tweede of derde keer mee. Dat zegt wat. Het is gewoon een heel geliefd concept.’’

Reageren? stadsredactie@haarlemsdagblad.nl

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.