Brandweer moest tijdje zoeken naar gecrashte Turkish Airlines

Een video-still van vlak na de het ongeluk, met rechtsonder een crashtender van de brandweer. archieffoto anp

Hein Flach
Schiphol

De brandweerwagens reden de A9 op, omdat de snelweg op een talud ligt en overzicht biedt op de omgeving.

,,Het vliegtuig was van de radar verdwenen, en we wisten niet of hij op het luchthaventerrein lag of erbuiten'', zegt Airport Fire Officer Pieter Hoogeveen.

De Boeing 737 van Turkish Airlines stortte 25 februari 2009 neer. Negen inzittenden kwamen om het leven, onder wie de drie piloten. De bemanning had niet van tevoren gemeld dat er problemen waren. Toen het toestel rond 10.35 uur plotseling van de radar verdween, werd op de luchthaven groot alarm gegeven. Hoogeveen: ,,Onze jongens zijn eerst de Polderbaan afgereden tot het einde, om te kijken of hij daar lag. Daar was niks. 'Oké', meldden ze, 'dan verlaten we nu het luchthaventerrein en gaan we erbuiten zoeken'.''

Op goed geluk is de brandweer de A9 opgereden, omdat die hoger ligt. ,,We wisten ook niet of het toestel voor of na de Ringvaart lag. Toen ze de A9 opreden, bleek hij direct naast de snelweg te liggen. Ze zijn er bij de eerst afslag afgegaan en via Halfweg teruggereden.''

Dit speelde zich allemaal binnen luttele minuten af. Ook volgens de officiële rapporten waren de hulpdiensten 'snel ter plaatse*. Er werden zestig ambulances ingezet, drie traumahelikopters en enkele brandweerwagens. Omdat het vliegtuig was neergekomen in een stuk omgeploegd akkerland zonder in brand te raken, hoefde slechts één zogeheten crashtender van de Schipholbrandweer het akkerland in.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.