Porsche met milieusubsidie

Peter Lodewijks

Een Porsche die zo zuinig rijdt dat hij ’belastingvrij’ wordt geleverd en zakelijke rijders lokt met zijn lage bijtelling. Het lijkt te gek voor woorden, maar de Panamera plug-in hybride maakt het werkelijkheid. Sterker nog: andere Porsche-modellen en Bentley zullen volgen!

Dezer dagen wordt er in Den Haag gepraat over de toekomst van de autobelastingen. Wellicht komt de nieuwste Porsche daarbij als bizar voorbeeld ter sprake. De Panamera S E-hybrid kan namelijk enkele tientallen kilometers volledig elektrisch rijden en scoort talloze fiscale voordelen. Geen bpm, dit jaar geen wegenbelasting en de prettig lage 14 procent bijtelling. Bovendien mag een bedrijf hem als milieu-investering boeken.

Niet het eerste waar je aan denkt bij een vijf meter lange Porsche sportlimousine met 416 pk en een topsnelheid van 270 kilometer per uur. Maar toch, het klinkt bizar, is deze dubbelgespierde auto zuiniger dan menig boodschappenautootje. Echt een huzarenstukje.

De ontwikkelingstechneuten draaien er niet omheen dat meer modellen volgen. Zo wordt hetzelfde recept binnenkort losgelaten op de 875 pk sterke supersportwagen 918 Spyder -óók belastingvrij!- en de grote suv Cayenne. Sterker nog: op termijn komt zo’n elektrisch ’hulpsysteem’ ook in een auto van zustermerk Bentley. Zelfs de moeder aller Porsches, de 911, zal er aan moeten geloven. Al is er in dat model nauwelijks ruimte te vinden voor de elektrische hulpmotor en een oplaadbaar accupakket. De primeur is niet voor niets voor de Panamera. Plek zat!

Een béétje kenner neemt het opgegeven normverbruik van minder dan 1 op 30 natuurlijk met een korreltje zout, maar tijdens een eerste kennismaking verrast de Panamera S E-hybrid. Vanzelfsprekend gorgelt de brandstof er met emmers doorheen als je met een zware gasvoet de volle 416 paardenkrachten gebruikt, maar na een meer alledaagse testrit met stadsverkeer, binnenwegen en een stuk Autobahn noteren we een verbruik van iets minder dan 1 op 20. Niet verkeerd voor een auto die schoon aan de haak dik twee ton weegt.

Nu al een succes

Het resultaat laat zich raden. De auto staat in juli in de showrooms, maar er zijn er (letterlijk ongezien) al meer van verkocht dan bij zijn voorganger in de afgelopen jaren bij elkaar opgeteld.

Voor een auto van dit merk is 114 duizend euro een koopje en de fiscale voordelen zijn dermate aantrekkelijk dat dikke directieauto’s van Audi, BMW en Mercedes opeens veel van hun glans verliezen. En de overstap naar deze spaarzame sportlimousine is nu niet bepaald ’inleveren’. De Panamera S E-hybrid is namelijk een geweldig ruime en comfortabele auto. Zelfs als ’auto met chauffeur’, want achterin zijn de fauteuils even fijn als voorin.

Je laadt het onzichtbaar onder de laadvloer verborgen lithiumion accupakket in een paar uur vol en kunt dan afhankelijk van je rijstijl zo tussen de 20 en 40 kilometer elektrisch rijden. Ook in die fluisterstand kan hij aardig met het verkeer meekomen. Er is altijd een enorme trekkracht voorhanden.

’Groen’ rijden voor de sportwagenliefhebber maar ook meneer de president-directeur? Het is maar hoe je het bekijkt, maar een technisch fenomeen is de nieuwste Porsche-generatie beslist.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.