Blits en stil langs de Vecht rollen

Op de Segway door het groen richting Vecht. Foto's: Suzanne Laman

Op de Segway door het groen richting Vecht. Foto's: Suzanne Laman

Bij de Dom.

Bij de Dom.

Door de straten van Utrecht.

Door de straten van Utrecht.

Rijden op een Segway is niet moeilijker dan fietsen.

Rijden op een Segway is niet moeilijker dan fietsen.

1 / 4
Ed Brouwer

We ontdekken onze misvatting dat rijden op een Segway een misvatting is en rollen geruisloos langs de Vecht en door de Utrechtse binnenstad.

De Segway had ons tot op heden altijd een glimlach weten te ontlokken. Toegegeven, het apparaat ziet er een beetje koddig uit met die flinke zijwielen en zijn zo netjes rechtopstaande passagiers. We zagen ze jaren geleden al aan de Californische kust, als handig en blits vervoermiddel op de boulevards. Of het bijvoorbeeld in een stad als Utrecht, met zijn klinkerweggetjes en drukke grachten, en langs de meanderende Vecht een handig vervoermiddel zou zijn, willen we graag zelf eens ervaren. Een kwartiertje nadat we de tips en tricks van Cees ter Haar van IceBear Events hebben opgezogen én aanvankelijk toch wat weifelend hebben opgevolgd, rollen we al snel vanuit de drukke binnenstad naar de buitengebieden van Utrecht, iedere onwennigheid kwijt.

Vanuit hartje centrum van Utrecht zoeken we met onze Segways het groen op. Met het kabbelende water voortdurend aan onze zijde. Eerst een stukje over het rustige gedeelte van de Oudegracht, met zijn karakteristieke werfkelders beneden, en dan langs de Vecht. Die loopt, tot onze eigen verrassing eigenlijk, tot in de stad.

Al rap is het tochtje rustgevend. Je houding maakt dat je veel van de omgeving meekrijgt, meer dan tijdens een wandeling of fietstocht. Bovendien kost het besturen bar weinig inspanning, zeker als je eenmaal doorhebt dat je met iets gebogen knieën niet alleen het meeste comfort, maar ook de beste controle hebt.

Verdedigingswerk

Een eerste, korte pauze houden we bij Fort aan de Klop, een op een strategische plek aan de Vecht gelegen verdedigingswerk. Het fort, en zijn minder solide voorganger, moest de stad Utrecht beschermen tegen onder anderen de Spanjaarden en de Fransen. Nu is de sfeer er, met een theetuin, herberg én zelfs een camping, heel wat gemoedelijker. Wij vervolgen de tocht richting Slot Zuylen, dat reeds in de dertiende eeuw zijn ontstaansgeschiedenis kent. Het kasteel, sinds de jaren vijftig een museum, is één van de vele buitenhuizen langs de Vecht. Belle van Zuylen, schrijfster, componiste en vroege feministe, was één van de beroemdste bewoonsters van het kasteel. Een naar haar vernoemd restaurant is ons rust- en keerpunt.

Waarschuwing

Wie nog meer buitenhuizen langs de Vecht wil zien en door wil toeren tot Maarssen of verder, moet even overleggen. Want, vergeet het niet: de Segway is elektrisch aangedreven. Met een volle accu (kosten: 25 cent) kun je zo’n 35 kilometer rijden. Als we in de verte de Domtoren weer zien opdoemen, herhaalt Cees ter Haar voor de zekerheid enkele waarschuwende instructies. „Let toch vooral op de stoep.” Het is geen overbodige tip. Nederlanders zijn het vervoer per fiets gewend, een Segway is echter veel breder. We passen dan ook maar net over het smalle bruggetje van de Weerdsluis, gaan de Oudegracht weer op en vervolgens met zeker 15 kilometer per uur langs alle bezienswaardigheden in het centrum.

Watertoren

We passeren de Watertoren aan de Lauwerhof, waar tot voor kort het Waterleidingmuseum was gevestigd. Bekijken met de Pieterskerk en achtergelegen gebouwen het vroegere katholieke hart van de stad en genieten van het Academiegebouw en de nabijgelegen Dom. Een bezoekje aan het binnenste van de kerk en de toren laten we voor deze keer achterwege, wel laten we ons verrassen met een ritje door de kruisgang van de Domkerk. Hier heerst een serene rust. Twee studenten van het conservatorium spelen in het kader van hun opleiding een klassiek muziekstuk in de Pandhof. Een boekenlezer heeft de prachtige middeleeuwse kloostertuin uitgekozen voor zijn genot. Onze ’kruistocht’ doet hem weliswaar opkijken van zijn literatuur, maar dat we ons geruisloos vervoeren, maakt dat niemand zich echt druk maakt over dit ogenschijnlijk onoverbrugbare conflict met vroeger tijden.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.