Boeiend tweegesprek over kunst

Ann Demeester in gesprek met Ursul de Geer. Foto United Photos/Toussaint Kluiters

Ann Demeester in gesprek met Ursul de Geer. Foto United Photos/Toussaint Kluiters

Paul Lips
Haarlem

Een fietspomp en een bosje opgestapeld hakhout, is dat nou kunst? Deze vraag kwam zondagmiddag aan de orde in de Overveense Ramplaankerk tijdens het gesprek tussen interviewer Ursul de Geer en Ann Demeester, directeur van Frans Hals Museum en de Hallen. ’Kunst moet je in de context plaatsen’, vond Demeester. Het was een onderhoudende ontmoeting.

Het gesprek is de derde in een reeks zogeheten ’Areopagus-bijeenkomsten’. Areopagus is een Bloemendaals platform voor verdieping, bezieling en verstrooiing. Veel belangstellenden zijn deze zondagse namiddag naar de Ramplaankerk om kennis te nemen van Demeesters ideeën over oude, maar ook hedendaagse kunst. Ursul de Geer is benieuwd wanneer bij Demeester het vlammetje der interesse voor de schone kunsten ging branden. Dat was nog niet zo logisch, als dochter van een Vlaamse BTW-ambtenaar. Het gezin bezocht nauwelijks musea en er waren geen boeken in huis. Toen ze tijdens een vakantie in de Franse plaats Nice een Matisse-tentoonstelling bezocht raakte ze gefascineerd.

,,Ik dacht, wow, wat is dit? Ik zag zijn collages die een mengeling opriepen van vervreemding en herkenbaarheid, met een bijna kinderlijke onbeholpenheid er in. Het was een soort prutswerk en tegelijkertijd ontroerend mooi.’’

Carrièrestap

Via het personeel van de bibliotheek in het kustplaatsje De Haan kwam ze in aanraking met literatuur en besloot Germaanse filologie te gaan studeren. Vòòrdat Demeester directeur werd van het Frans Hals Museum en De Hallen was zij werkzaam bij kunstcentrum De Appel te Amsterdam. Ursul de Geer vindt het een wat vreemde carrièrestap, van een centrum voor moderne kunst naar het Frans Hals Museum. De stap richting het Stedelijk Museum zou toch veel logischer zijn geweest, stelt hij. Demeester: ,,Ik geloof niet zo in lineaire groei. Ik denk niet dat je altijd op hetzelfde pad moet blijven. Mij interesseert de wisselwerking tussen oud en nieuw. Het brede spectrum en panorama door de tijd heen.’’

Op de vraag wat zij de komende periode zou willen veranderen in Haarlem antwoordt Demeester dat zij gelooft in geleidelijke verandering. Ze wil het Frans Hals Museum en De Hallen ’dichter bij elkaar brengen’. Moderne kunstenaars mogen zich presenteren in het museum aan het Klein Heiligland, klassieke kunst is soms te zien aan de Grote Markt. Daar tussen zijn natuurlijk allerlei combinaties te bedenken.

Marcel Duchamp

Een dame in het publiek heeft de vraag gesteld over dat kunstwerk bestaande uit een fietspomp, accu, opgestapeld hakhout en piano opgevuld met krulspelden. ’De stoom kwam uit mijn oren’, zegt ze er bij.

Demeester vertelt over het beroemde urinoir van Marcel Duchamp, waarmee de kunstenaar in 1917 een schandaal veroorzaakte en dat gezien wordt als toonbeeld van conceptuele kunst. ,,Pure provocatie is niet zo interessant. De tentoonstelling van Mark Rothko in het Gemeentemuseum in Den Haag levert extreme reacties op. Sommigen denken dat iemand de kleurenwaaier van de Gamma op het doek heeft uitgeprobeerd. Een ander ervaart het als spiritueel. Ik denk dat het goed is als kunst je zo nu en dan uit je comfortzone haalt.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.