Kunst én commercie samen in Cultuurgebouw

Het nieuwe logo.© Ontwerp Roger Polman

Richard Walraven
Hoofddorp

Er komen meer commerciële activiteiten in Het Cultuurgebouw. Dat is althans de visie die in de meerjarenbegroting voor 2017-2020 wordt uitgedragen door de Haarlemmermeerse cultuurtempel.

Het beleidsplan draagt als titel: ’Het Cultuurgebouw - ook van jou’. De insteek is om zoveel mogelijk inwoners van de poldergemeente in aanraking te brengen met een ’breed spectrum aan kunst, cultuur en kennis in een open en uitnodigende omgeving’.

Dat Het Cultuurgebouw de deuren wijd openzet voor de polderbewoners wordt duidelijk bij de ambitie om meer ruimte te bieden voor amateurvoorstellingen en evenementen. Maar er wordt ook op ingezet congressen, feesten en partijtjes. Bovendien wil Het Cultuurgebouw de relaties met bedrijven versterken.

De bezuinigingen op de subsidie door de gemeente Haarlemmermeer laten zich daarbij ook voelen. Het Cultuurgebouw moest 830.000 euro inleveren. ,,Dat is ook in de begroting verwerkt. Maar we zijn er in geslaagd om dat vooral via ’overhead’ en huisvesting te realiseren. Het is niet ten koste gegaan van de programma’s. We zijn heel tevreden dat we die overeind hebben weten te houden’’, aldus directeur Bart Fiers.

Dat er meer commerciële activiteiten worden gehouden en de verbinding wordt gezocht met het bedrijfsleven, heeft volgens Fiers niet direct met de bezuinigingen te maken. ,,Het komt goed uit, dat wel. Maar als we niet hoefden te bezuinigen hadden we het ook gedaan. We denken dat we interessant zijn voor bedrijven. We hebben schoonheid en vrolijkheid te bieden.’’

Om de frisse nieuwe start van Het Cultuurgebouw vorm te geven is er een nieuw logo ontworpen door Roger Polman, dat inmiddels de gevel van het gebouw siert. Fiers: ,,Het straalt uit wat we zijn: open en toegankelijk. Het Cultuurgebouw is van de Haarlemmermeerders.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.