Wil je leer? Dan is er Arma

Arma

Arma

Arma

Arma

Arma

Arma

1 / 6
Nanska van de Laar

Net nu alle grote modemerken zich op leer hebben gestort, lanceert Arma een wat hippere, creatievere, nog zachtere lijn: Studio Ar. Verwacht wordt dat vooral de Randstedeling zich erin zal hullen.

Arma is geen trendsetter. Je valt er niettemin mee op, niet vanwege de gewaagde modellen, wel vanwege de goede afwerking en de modieuze belijning.

De nieuwe collecties komen tot stand nadat agenten eerst goed gekeken hebben in de mekka’s van de mode: Milaan, Florence en Parijs. Dragen ze daar, om maar wat te noemen, langere rokken, dan is de kans groot dat Arma ermee komt. ,,Wij zijn trendvolger’’, zegt mededirecteur Sirun Aykaz. ,,De mode verandert om de haverklap, je moet zorgen dat je erbij bent.’’

Sirun is de derde van de vier broers die in 1985, toen bont in Nederland in het verdomhoekje zat, met elkaar de overstap maakten naar leer. En, niet te vergeten de lammy coats waar Arma volgens Sirun ’erg goed in is’. ,,Een lammy coat is niet gemakkelijk te maken, wij zijn een van de weinige bedrijven die mooie kunnen maken.’’

Opvolgers

Vier directeuren had het bedrijf destijds. Nul werknemers. Inmiddels werken er veertig mensen op het hoofdkantoor in Badhoevedorp en een stuk of dertig mensen in de ’shops’. Nederland telt 500 tot 600 verkooppunten. Er zijn winkels in Düsseldorf, Parijs, Madrid en het Griekse Thessaloniki. ,,We hebben keihard gewerkt’’, zegt Sirun die, net als zijn drie broers, twee kinderen heeft. In totaal zijn er dus acht potentiële opvolgers. Maar of er één tussen zit die wil? En of er minstens eentje bij zit die geschikt is? Dat zal over een jaar of vijf een issue worden, als de oudste broer de zestig is gepasseerd en de jongste over de vijftig is.

De broers hebben elk hun eigen terrein. Eentje is verantwoordelijk voor de jeugdige loot aan de stam van de onderneming: de denimcollectie Mays & Rose. Allemaal bemoeien ze zich met de nieuwe lijn Studio Ar die wordt ’uitgezet’ in het wat hogere segment van de markt en waarmee het buitenland verder veroverd moet gaan worden. Met voor het voorjaar pastels (zalm, mintgroen, lichtgrijsblauw, crème), getailleerde jasjes, broeken van stretchleer, met elastieken enkelstukken en rokken op kniehoogte, van voor korter dan achter, precies volgens de mode van nu. En het materiaal: nog zachter dan we van Arma gewend zijn: knuffelleer.

Maar ook onder het label Arma wordt zacht zachter. Zo zijn er leren bomberjassen die je omhullen als een soepel vallend dekbed.

’Vegetarisch gelooid’

Dan is er ecoleer, door Sirun ’vegetarisch gelooid’ genoemd. En er zijn stonewashed jacks. De bereidingen veranderen voortdurend. ,,Leer is verschrikkelijk in de mode’’, zegt Sirun. ,,Maar leer is ook nooit eerder zo duur geweest als de laatste drie, vier jaar.’’ Het nepleer dat overal in de winkels hangt, heeft de vraag naar echt opgestuwd. China exporteert helemaal geen huiden meer, want de Chinezen hebben het leer ontdekt.

Arma gaat van maat 32 tot en met 46. Grotere maten vragen meer huiden en om dan een hogere prijs te vragen? Dat is volgens Sirun aan de consument niet uit te leggen. Arma is zacht, de prijs moet dat ook zijn.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.