Kampeerhoogmoed komt voor de val

Hanneke van den Berg

Een Nederlandse horrorfilm is nog steeds een zeldzaamheid. Ondanks het succes van Dick Maas’ ’De lift’ (door sommigen beschouwd als een genreklassieker) is het griezelgenre nooit geworteld in de polder.

Het productiehuis House of Netherhorror probeert het genre een nieuwe impuls te geven met vier nieuwe griezelaars. De eerste productie ’De poel’ maakt zeker nieuwsgierig naar wat nog komen gaat.

De hoofdrol in deze film is in meerdere opzichten weggelegd voor Gijs Scholten van Aschat. De gelauwerde acteur schreef mee aan het scenario en bracht zijn door de wol geverfde collega’s Carine Crutzen en Bart Klever mee naar het project. Als de in de financiële crisis gesneuvelde bankmanager Lennart gaat hij op kampeervakantie met zijn vrouw (Crutzen), twee kibbelende zoons, een gescheiden collega (Klever) en diens tienerdochter. De eigenwijze Lennart wil wildkamperen en sleept zijn gezelschap mee naar een poel in een natuurgebied. Lennarts hoogmoed komt voor de val: de poel blijkt niet pluis. Terugkeren naar de auto blijkt onmogelijk. Proviand bederft razendsnel. Verschillende leden van het gezelschap zien spookverschijnselen.

De explosieve dynamiek tussen de kampeerders is boeiend genoeg. Of de poel daadwerkelijk macabere kwaliteiten heeft, had in het midden kunnen blijven. De filmmakers waren echter een andere mening toegedaan. Met een subjectief vanuit het water loerende camera suggereren ze dat de poel leeft. Dat heeft te maken met een niet al te pakkend verhaal over maagdenoffers.

Net te vaak mikt regisseur Chris W. Mitchell op hijgerige schrikeffecten. Die horen natuurlijk bij het genre, maar ze halen ook de vaart uit het drama. En eng wordt het al helemaal niet.

De poel

Regie: Chris W. Mitchell

Met: Gijs Scholten van Aschat, Carine Crutzen, Bart Klever, Katja Herbers

Drie sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.