Voordelige Grand Tourer

De nieuwe GT van BMW is overduidelijk een nakomeling van de F800ST. Foto Eric Molenaar

Peter Lodewijks

De lichtste Grand Tourer van BMW laat een tevreden knorrend geluid horen als hij door het drukke stadsverkeer wordt gestuurd. Deze F800GT is lekker laag, wendbaar en de staande twin pakt soepel op, wat hem tot een prima stadsfiets maakt.

De nieuwe GT is overduidelijk een nakomeling van de F800ST. Op tal van punten zie je, zeker onder de kuip, overeenkomsten. Zo hebben beide de van oorsprong Rotax krachtbron. Deze Oostenrijkse fabrikant van motorblokken maakt de twin inmiddels niet meer. Het blok komt nu uit de fabriek van de Loncin Motor Company in Chongquing (China). Dit allemaal onder het toeziend oog van de Duitsers.

Gekieteld met 5 pk

De GT is ’gekieteld’ waardoor deze Duitser vijf pk meer voor de dag tovert bij dezelfde 8000 toeren per minuut. De twin trekt moeiteloos door naar dik 200 kilometer per uur en is ook nog eens zuinig. Nadeel van het verder prima blok is wel de trilling die je door de hele motor voelt.

Net als bij de ST heeft de GT riemaandrijving. Dat oogt misschien apart, maar een riem is net zo sterk als een ketting en gaat bij normaal gebruik 30.000 kilometer mee. Voordeel is dat je er minder onderhoud aan hebt.

In het zadel van de, voor Duitse begrippen, budget toerfiets blijkt de motor veel completer dan je voor de bijna 12 mille zou verwachten. De Nederlandse importeur heeft de testmotor echter aangekleed met verschillende leuke accessoires zoals verwarmde handvaten, bandenspanningcontrole, tractiecontrole, elektronische demping, boordcomputer, kofferdrager en een Akrapovic sportuitlaat. Die extra’s maken de GT meteen zo’n 2500 euro duurder. Of je die extra’s allemaal nodig hebt? Zeker niet. Tractiecontrole is bijvoorbeeld handig onder een pk-kanon om het uitbreken van het achterwiel tegen te gaan. Je moet met deze GT wel heel erg je best doen om dat voor elkaar te krijgen. En de sportuitlaat belooft meer dan je verwacht, als je het knorrende geluid hoort. Standaard is deze motor minstens zo leuk en de extra’s maken de BMW onnodig duur. Ik zou er alleen een setje koffers (580 euro) bijdoen waardoor je met de GT ook prima op vakantie kunt.

De zithouding op de GT is voelbaar anders dan op de ST. Dat komt onder meer door de voetsteuntjes. Die zijn iets naar voren en lager geplaatst. Daardoor is de zit minder sportief. De grotere ruit en dito windscherm zetten je meer uit de wind en dat versterkt de toereigenschappen. De ruit veroorzaakt wel de nodige turbulentie. BMW heeft door het bestaande model slim aan te passen een interessant geprijsde en prima sturende motor op straat gezet die je zowel in de stad, voor woon/werkverkeer als tijdens een vakantie kunt gebruiken.

BMW F800GT: paralleltwin, 798 cc, 90 pk (8000 tpm), 86 Nm (5800 tpm), 6 versnellingen, tandriemaandrijving, aluminium buizenframe, wielbasis 1514 mm, abs, zadelhoogte 800 mm, topsnelheid +210 km, tankinhoud 15 liter, verbruik 1:21, gewicht 213 kg, prijs 11.750 euro. www.bmw-motorrad.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.