Schiphol is banenmotor van formaat

Roel van Leeuwen
Schiphol

Een barbecuefeestje in de achtertuin met gasten die continu in de lucht kijken naar de overkomende vliegtuigen totdat ze hun gesprekken weer kunnen hervatten. Wie binnen een straal van dertig kilometer rond Schiphol woont, kan er over meepraten.

De luchthaven is echter meer dan een roetveroorzakende lawaaimachine. Wie naar verre oorden wil vliegen kan haast niet om Schiphol heen en honderdduizenden mensen danken hun baan aan de luchthaven die in 1916 als militair vliegveldje het levenslicht zag en uitgroeide tot een miljardenbedrijf.

Banenmotor

De luchtvaartsector op Schiphol zelf is goed voor 65.000 banen. Een groot deel van de banen (31.200) komt voor rekening van de luchtvaartmaatschappijen, waarbij de KLM-groep verreweg de grootste werkgever is. Bij de Schiphol-Groep zelf werken circa tweeduizend personen. De grondafhandeling wordt gedaan door KLM en nog drie andere afhandelaars. Bij deze bedrijven werken 13.200 mensen.

Zij zijn verantwoordelijk voor het aftanken, bevoorraden en beladen van de vliegtuigen. Ook het inchecken van de passagiers wordt vaak geregeld door deze bedrijven. Bij de beveiliging werken 4500 mensen en de luchthaven- en luchtverkeersleiding, de douane, de immigratiedienst en overige diensten zijn ook goed voor duizenden banen.

Verder werken nog 1600 mensen in de cafés en restaurants, circa 700 in het openbaar vervoer en bij taxibedrijven en nog eens 600 bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in onderhoud en reparatie.

Woonplaatsen

Het grootste deel van de medewerkers op Schiphol woont in Noord-Holland. Het gaat om een kleine zestig procent. Circa 21 procent woont in Zuid-Holland en daarna volgen Flevoland (7 procent) en Utrecht (6 procent). Amsterdam is de favoriete woonplaats onder de mensen die werken op de luchthaven, gevolgd door Haarlemmermeer, Haarlem, Almere, Den Haag en Amstelveen.

Hoofdkantoren

Volgens onderzoekers draagt de luchtvaart in Nederland ongeveer 30 miljard euro bij aan het Bruto Binnenlands Product, ofwel 4,5 procent. Direct en indirect vloeien hier 300.000 banen uit voort.

Schiphol en het daarmee gepaard gaande aanbod van internationale luchtverbindingen is een belangrijke factor voor bedrijven die zich in de Metropoolregio willen vestigen. Begin vorig jaar waren er in Nederland 485 Europese hoofdkantoren geregistreerd. Deze waren goed voor 25.600 banen. Deze kantoren vestigen zich voornamelijk in de economische zakencentra van de Randstad.

Toeristenmagneet

Miljoenen toeristen en zakelijke reizigers komen elk jaar via Schiphol ons land binnen. De afgelopen jaren is het inkomend toerisme alleen maar gegroeid. Onder meer door de opkomst van low cost carriers als easyJet en Ryanair. Die toeristen leveren een belangrijke bijdrage aan de economie.

Zo geven de vakantiegangers gemiddeld 358 euro per persoon uit per verblijf. Zakelijke reizigers besteden zelfs gemiddeld 507 euro per verblijf. Tegenover de bijdrage die Schiphol levert aan de groei van het inkomend toerisme staat wel dat Schiphol het makkelijker maakt dat meer Nederlanders een internationale vakantie verkiezen boven een binnenlandse vakantie.

Bestedingen die worden gedaan in andere landen hadden anders misschien in Nederland plaatsgevonden. De vliegende Nederlanders geven circa 5 miljard uit in het buitenland. Maar veel van deze mensen zouden anders vermoedelijk met de auto of trein naar een buitenlandse vakantiebestemming gaan of anders via een andere (buitenlandse) luchthaven vliegen.

Vrachtluchthaven

Vanaf Schiphol vinden niet alleen toeristen hun weg naar de rest van de wereld, ook is de luchthaven in Europa een van de meest toonaangevende vrachtluchthavens. In 2015 werd 1.620.970 ton vracht vervoerd. En in de keten van bedrijven die zich op Schiphol met luchtvracht bezighouden, zoals afhandelaars, luchtvrachtmaatschappijen, truckers en logistieke dienstverleners zijn circa 25.000 personen werkzaam.

De Schipholregio is een vervoersknooppunt waar goederenstromen van over de hele wereld verzameld en weer verzonden worden. Juist hierdoor zijn er veel Europese distributiecentra gevestigd in de nabijheid van Schiphol. Dagelijks rijden honderden vrachtwagens vol bloemen tussen Aalsmeer en Schiphol. Zestig procent van alle bloemen in de wereldbloemenhandel gaat via Nederland.

Regiobelang

Het belang van Schiphol voor de regio wordt duidelijk als wordt gekeken naar de ontwikkeling van het aantal arbeidsplaatsen in de gemeente Haarlemmermeer. In 1974 waren er circa 36.000 arbeidsplaatsen. In 2010 was dit aantal verdrievoudigd tot meer dan 110.000.

Sinds de jaren tachtig is de handel toegenomen doordat distributiecentra zich in de regio gingen vestigen. Ook diverse grote, nationale en internationale dienstverleners vestigden zich in de gemeente. Juist voor deze bedrijven is internationale bereikbaarheid erg belangrijk.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.