Vakantiehuisje om blij van te worden

Peter Lodewijks

Het huren van een vakantie of weekendhuisje is een uitdaging. Tenminste wie -en wie niet?- voor een scherpe prijs een ideaal plekje voor een paar dagen wil bemachtigen.

Tegenvallers als een incomplete keukeninventaris, vies of gebrekkig sanitair, matrassen met vage vlekken, gebrek aan privacy en onverwachte verplichte bijkomende kosten terplekke (150 euro voor de eindschoonmaak) kent iedereen. Maar misschien is die gedeelde smart minder erg dan de hoera-verhalen over dat geweldige, complete huis voor een prikkie mét zwembad. Waarom kom je dat, als je op zoek bent naar een huisje, nooit tegen? Waarschijnlijk heeft het te maken met de manier van zoeken en boeken. Een huisje huren is eenvoudig als je een paar basisstappen in acht neemt.

Wat zoek je?

Ins Blaue hinein beginnen met zoeken is niet praktisch, kost veel te veel tijd. Zet vooraf je wensen op rij. Moet het huisje aan zee liggen, op de Veluwe of zoek je een accommodatie in de buurt van een grote stad of attractie? Minstens zo belangrijk is het budget. Zoek je de beste aanbieding, of wil je persé op hoogtijdagen onder de pannen? En dan zijn er de eisen waaraan het huisje moet voldoen. Welke faciliteiten in huis of de in de directe omgeving wegen zwaar?

Moet het een kindvriendelijk huisje worden, met een afgesloten buitenruimte, gaat de hond mee?

Bepaal aan de hand van dit lijstje welke aspecten het meest relevant zijn.

Hoe zoek je?

Een uurtje googelen en tientallen sites met aanbod ploppen op. Handig? Voor wie de weg weet zeker, maar voor nieuwe huurders misschien minder. Door het enorme aanbod is zoeken lastig. Voor deze groep helpen persoonlijke ervaringen van mensen uit de omgeving. Ervaringsdeskundigen heeft iedereen wel in familie- of kennissenkring. Of misschien die collega op het werk? Belangrijk voordeel: goede bekenden geven een eerlijk oordeel over een accommodatie. Zowel de plus- als de minpunten worden genoemd. Bovendien beschikken ze wellicht over de contactgegevens van de eigenaar. Handig, rechtstreeks boeken is soms goedkoper dan via een algemene site, tussenpersoon of verhuurorganisatie. Voordeel van persoonlijk contact is bovendien dat je kunt doorvragen. Waaraan voldoet het huisje, wat is er in de buurt te doen, heeft de verhuurder leuke tips?

Natuurlijk kun je ook zonder ervaringsdeskundigen een fijn huisje bemachtigen, op basis van je voorkeuren. Combineer de vier meest gewichtige zaken. Bijvoorbeeld: vakantiehuis, Wadden, 6 personen, lastminute. Meteen zie je aanbiedingen verschijnen. Via de site www.opdewadden.nl komen ze direct in beeld, maar ook de links naar de verhuurders die via Marktplaats hun (tweede) huisje verhuren of het aanbod van de VVV terplekke. Soms gaat het om huisjes of appartementen op vakantieparken. Deze worden via organisaties verhuurd (zoals Landal), in sommige gevallen kan het ook rechtstreeks bij de eigenaar. Door de zoekopdracht op verhuursites te verfijnen (maximale prijs, periode, speciale wensen) kom je sneller bij de huisjes die je zoekt.

Beeld

Fijn is beeld van het huisje. Staat het niet op de site, vraag er dan naar bij de verhuurder. Bedenk tegelijk dat beeld niet altijd 100% garantie biedt. Helaas verschuilen sommige verhuurders zich achter *voorbeeld situaties*, waarbij in kleine lettertjes wordt aangegeven dat de accommodatie ongeveer gelijk is aan hetgeen je op de foto ziet. Ook hier geldt dus weer: wat fijn als een bekende is die al is geweest.

Met dezelfde slag om de arm kunnen reviews worden meegenomen in de overweging. Ze kunnen helpen, omdat gasten er hun *eerlijke* mening over de accommodatie, de service of bijvoorbeeld de inhoud van de keukenkastjes geven. Vaar niet blind op reviews, soms worden ze tegen betaling geplaatst. Dat de inhoud dan niet meer helemaal neutraal is, laat zich raden.

Instinker: bijkomende kosten

Een huurprijs is niet altijd de eindprijs die wordt afgerekend. Naast boekingkosten en toeristenbelasting, komen eindschoonmaak, bedlinnen of reisverzekering en annuleringskosten om de hoek kijken. Daar moet je dus goed op letten. Begin juni maakte de Consumentenbond tijdens de Actieweek Reisprijzen werk van *verborgen* kosten die, als je even niet oplet, automatisch worden opgeteld bij de huursom. Niet zozeer het feit dat de kosten berekend worden, maar vooral het gegeven hoe ze tijdens het boekingsproces (vaak standaard aangevinkt, maar onopgemerkt) opgevoerd worden, maakt de bond boos. Wie een vakantiehuisje boekt moet zelf kunnen aangeven welke keuze-elementen hij kiest, zegt ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Tijdens de actieweek lieten de bungalowparken Belvilla, Landal en Center Parcs aan de Consumentenbond weten de vooraf ingevulde vinkjes toch aan te laten staan. Bart Combée, directeur Consumentenbond : *Center Parcs, Landal en Belvilla leggen bewust de regels van de ACM naast zich neer. Wij beraden ons op vervolgstappen en adviseren consumenten om in de tussentijd bij het online boeken van een vakantiehuisje alert te zijn op ongewenste reis- en annuleringsverzekeringen en lakenpakketten.*

Vrijheid en privacy

Een vakantie of weekendhuisje huren is booming, voor steeds meer mensen vormen vrijheid en privacy een pré. Daar komt bij dat de kosten voor eten binnen de perken blijven. Er kan ’thuis’ gekookt worden, zo budgetvriendelijk als je zelf wilt. Leuk is dat een vakantiehuisje, vooral als het van particulieren wordt gehuurd, je sneller één maakt met de omgeving.

Je voelt je een local, niet de eeuwige toerist. Alternatief op huren is ruilen. En waarom niet, zo’n low budget woningruil? Dan wordt een weekendje Parijs met de kinderen dankzij een gratis appartement midden in het centrum toch bereikbaar! Kijk bijvoorbeeld eens op www.intervac-homechange.com, www.huizenruil.com of www.lovehomeswap.com.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.