Eten voor twee is niet nodig

Henriëtte Pot

Ad Heesbeen

Deze week: ,,Ik ben zwanger en ben bang om veel aan te komen tijdens de zwangerschap. Hoe voorkom ik dit zonder dat mijn kindje tekort komt?’’

,Tijdens de zwangerschap neemt het lichaamsgewicht met ongeveer dertien kilo toe. Dit gewicht bestaat uit het gewicht van het kindje, vruchtwater, de placenta, extra bloed en vocht en toename van borstweefsel en lichaamsvet ter voorbereiding op het geven van borstvoeding.

Eten voor twee is in de zwangerschap niet nodig. Wanneer je eet volgens de richtlijnen goede voeding, krijgen jij en je kindje alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn. Kies daarnaast voor gezonde tussendoortjes en vermijd zoveel mogelijk het gebruik van suikerrijke producten. Wel wordt aangeraden om foliumzuur en vitamine D extra te nemen. De verloskundige kan hier advies over geven.

Lijnen tijdens de zwangerschap wordt afgeraden. Door het lijnen krijgt het lichaam minder voedingsstoffen binnen waardoor zowel moeder als kind het risico lopen op tekorten aan voedingsstoffen. Tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap kan het door de misselijkheid wel voorkomen dat je iets afvalt.

Hier hoef je je geen zorgen over te maken, als het gewicht in de latere fase van de zwangerschap maar toeneemt. Eet tijdens de zwangerschap geen rauw vlees of vis en rauwmelkse kazen. Deze producten kunnen besmet zijn met de listeriabacterie die erg gevaarlijk is voor het kindje.

Ook teveel vitamine A kan schade veroorzaken aan het ongeboren kindje. Vermijdt of beperk daarom het gebruik van lever(worst).

Mail uw vraag aan de diëtiste naar bijlageredactie@hdcmedia.nl.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.