Wat (out)let je?

Ed Brouwer

Stel dat je favoriete geur op is. Ga je naar de drogist en betaal je 49 euro voor een nieuw flesje of haal je ’m bij de online outlet voor maar 25 euro? Die keuze is makkelijk, áls je weet dat online outlets bestaan.

Online outlets zijn een relatief nieuw fenomeen. Ze zijn te vergelijken met outletcentra in Lelystad, Roermond en Roosendaal, maar dan via internet. Sommige outlets noemen zichzelf met een chique woord ’shopping club’ en eisen dat je gratis lid van ze wordt. De bedoeling is hetzelfde: in een webshop koop je nieuwe merkartikelen voor een lage prijs. Vaak showroommodellen, retouren of restpartijen van het vorige seizoen. Bijna altijd zit er nog garantie op.

Bedenktijd

Bij een webshop heb je sowieso te maken met de wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Wees er wel snel bij, want de voorraad van deze artikelen is meestal beperkt. Een van de grotere online outlets is Marktplaats Outlet. Bij de start, een jaar geleden, verbonden drie leveranciers (Philips, Telfort en Neckermann.com) zich aan Marktplaats Outlet.

Inmiddels is het aantal leveranciers dat spullen via Marktplaats Outlet aanbiedt, flink opgelopen. De leverancier kan kiezen klanten volgens het Markplaats-principe te laten bieden of een vaste prijs vragen.

Janet Tuinstra van Marktplaats: „Per maand realiseren de outlets ruim 1,2 miljoen pageviews. Op de outlet-advertentie wordt vijf keer vaker geklikt dan op reguliere advertenties op Marktplaats. Ook zien we bij bijvoorbeeld Philips dat er twee keer vaker wordt geboden dan op reguliere advertenties met eenzelfde product.”

Omschrijving

Een belangrijke factor voor het slagen van de verkoop is volgens Tuinstra een eerlijke omschrijving in de advertentie. „Een lichte beschadiging of een ouder model vindt een consument vaak niet erg. Maar hij wil daarover wél goed geïnformeerd worden.”

Het succes van een online outlet zit in de verkoop van de juiste producten met zichtbaar hoge kortingen. Vooral zaken als merkkleding en elektronica doen het goed. Deze goederen worden snel ingehaald door nieuwe ontwikkelingen of trends. Als leveranciers deze spullen niet snel verkocht krijgen, blijven ze met voorraden zitten.

Ze verkopen liever met flinke korting via outlets. En consumenten lopen er graag hip bij voor weinig geld; hoe meer korting, hoe beter. Daarom laten nagenoeg alle outlets naast de outlet-prijs ook de originele verkoopprijs en het kortingspercentage zien.

Outletshoppen

Renske van der Meer is fan van outletshoppen. „Het afgelopen jaar heb ik bijna al mijn kleding gekocht via online outlets”, vertelt ze. „Het meest blij ben ik met mijn ballerina’s van Le Coq Sportif. In de winkel 54,95 euro, op www.showroomprive.nl maar 17 euro. Behalve dat ik mooie schoenen heb, houd ik er een goed gevoel aan over omdat ze zo weinig kostten.”

Wat Renske kan, kan iedereen. Shop eens een avondje online en kijk hoe je op www.westwing.nl een prachtig 24-delig bestek van Villeroy & Boch voor 72 euro in plaats van 150 euro koopt. Of betaal op ibood.nl in plaats van 179,95 euro slechts 79,95 euro voor een on-ear hoofdtelefoon van SMS Audio. Mooie aanbiedingen vinden, is niet moeilijk. De uitdaging is je niet te laten verleiden tot impulsaankopen, maar alleen te kopen wat je nodig hebt.

Wilt u reageren? bijlageredactie@hollandmediacombinatie.nl

Outlettips

Vul in een zoekmachine het product en het merk in van wat je zoekt, met erachter ’outlet’ of ’aanbieding’ en zoek de hoogste korting.

* Houd rekening met eventuele verzendkosten.

* Let op levertijd. Veel online outlets hebben geen voorraad, waardoor het een tijd kan duren voordat je het product hebt. De levertijd wordt meestal vermeld op moment van aankoop.

* Je mag aannemen dat kleding in outlets ongedragen en onbeschadigd is. Bij elektronica kan sprake zijn van lichte beschadigingen. Dit wordt vermeld in de advertentietekst. Let dan extra goed op garantie en voorwaarden om het product retour te sturen.

* Denk niet te lang na. Besef dat veel outletproducten maar enkele dagen tot een week aangeboden worden.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.