Toename verwacht van ’luchtfietsers’ in drukke gebieden

Peter Lodewijks

Fietsen is natuurlijk een gezonde bezigheid, maar toch vrezen sommige verkeersdeskundigen dat het aantal verkeersslachtoffers toeneemt als meer automobilisten zich per fiets gaan verplaatsen.

In het centrum van de stad kan het op een gegeven moment te druk worden, waardoor fietsers en voetgangers elkaar in de weg gaan zitten, met alle gevolgen vandien. Daarbij zal het aantal enkelvoudige ongevallen toenemen, vooral bij oudere fietsers. Ongelukken dus waarbij geen andere verkeersdeelnemer is betrokken, zoals vallen of tegen een paaltje aanrijden.

In Kopenhagen speelde het probleem al. De stad zag geen mogelijkheid om in het winkelgebied fietsers en voetgangers uit elkaar te halen, vanwege de beperkte ruimte, scherpe bochten, blinde hoeken en trappen. De oplossing was een een fietsroute in de lucht. Een vier meter breed fietspad slingert zich over 220 meter voort op zo’n 5,5 meter hoogte boven de drukte beneden.

Ook in Nederland zou dit op verschillende plaatsen een oplossing kunnen bieden. Niet alleen in drukke stadsgebieden maar ook daaromheen. Dergelijke fietspaden op hoogte door ’moeilijke’ gebieden kunnen ook belangrijke schakels vormen in een toekomstig net van fietssnelwegen, waar overheden tegenwoordig steeds meer naar streven. Maar waar laten we de scooters, snorfietsen en supersnelle e-bikes?

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.