Martinair krimpt vrachtvloot in

Redacteur Haarlemmermeer
schiphol

Martinair gaat haar vrachtvloot verminderen van twaalf naar tien toestellen.

De al anderhalf jaar durende malaise in de luchtvracht begint haar tol te eisen. Niet alleen zien veel maatschappijen maand op maand minder vracht aan boord komen, de verliezen lopen ook steeds verder op.

De luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft vanaf het begin van de crisis al het beleid doorgevoerd dat vracht zoveel mogelijk in passagierstoestellen mee moet. Daardoor kunnen de echte vrachttoestellen van KLM-dochter Martinair alleen de lucht in worden gestuurd wanneer er voldoende lading is. ,,Martinair wil de capaciteit afstemmen op de nog steeds neergaande lijn van de vrachtmarkt. Een tot twee toestellen worden nu steeds niet gebruikt. Dan is het beter die maar af te stoten of te verhuren’’, heeft de pilotenvakbond VNV te horen gekregen.

Een woordvoerder van het bedrijf bevestigt dat een 747 en een MD 11 worden afgestoten. Daarbij is het nog niet duidelijk of de toestellen worden verkocht of tijdelijk verhuurd.

Met het afstoten van twee toestellen worden ongeveer tachtig vliegers overbodig. Vakbondsbestuurder Steven Verhagen benadrukt dat bij het opheffen van de passagiersdiensten van Martinair was overeengekomen dat alle personeelsleden in principe naar de KLM zouden gaan. ,,Een groot deel is al over en de rest officieel op 1 januari 2014. Vliegers die straks zonder werk komen kunnen dan naar andere toestellen van de KLM of worden gedetacheerd bij een maatschappij binnen de alliantie.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.