Muzikante zoekt zingeving

Hans Visser

David Verbeek maakte in 2004 een opmerkelijke entree in de Nederlandse filmwereld. Terwijl hij nog op de Filmacademie zat, debuteerde hij op het prestigieuze filmfestival van Rotterdam met het voor slechts 500 euro gedraaide ’Beat’.

Dit indringende portret van een overspannen kantoorslaaf was duidelijk beïnvloed door het observerende minimalisme van Chinese cineasten als Tsai Ming-Liang en Hou Hsiao-Hsien. Verbeek kopieerde niet, maar presenteerde zich als cineast met een iegen visie.

Na ‘Beat’ draaide Verbeek al zijn films in Azië. In een paar weken tijd maakte hij ’How to describe a cloud’, een portret in sfeerschetsen van een naar zingeving zoekende jonge vrouw: een jonge muzikante uit Taipei, die terugkeert naar haar geboorte-eiland omdat haar blind geworden moeder die beweert dat ze nu met andere zintuigen haar omgeving kan ’zien’. Verstilde scènes tussen moeder en dochter worden afgewisseld met beelden van de relatie die de jonge vrouw in de hoofdstad heeft met een oudere man, die computertekeningen maakt van sciencefictionwerelden.

De contrasten die Verbeek schetst tussen stad en platteland; wetenschap en spiritualiteit; en tussen generaties is intrigerend. Toch mist de kijker de samenhang tussen al die mooie sfeerschetsen.

Fritz de Jong

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.