Onbetaalbare start aan Houtplein

De eerste gezamenlijke lunch van de prille ondernemers.© United Photos/Paul Vreeker

Arthur de Mijttenaere
Haarlem

Ze zijn met z’n vijven, hebben slimme computertoepassingen bedacht en zijn woensdag met hun startup neergestreken in de plint van het provinciekantoor aan het Houtplein. Nog een overeenkomst is dat de vijf startups de komende zes maanden alle steun krijgen van de provincie.

Voor de vijf beginnende bedrijven, met elf mensen erachter, is het meer dan een buitenkans. Ze zitten voor een vriendenprijs op een onbetaalbare locatie nabij hartje Haarlem. Als na zes maanden blijkt dat hun computertoepassing bruikbaar is voor de provincie hebben ze tevens een makkelijke entree bij een grote klant. Het nieuwe bedrijvenkantoor heeft als Engelse naam ’startup in residence Noord-Holland’. De Engelse taal is voor de startende ondernemers aan het Houtplein, vaak afkomstig uit het buitenland, ook de voertaal.

Zitten aan het Houtplein is voor een beginnend bedrijfje normaal gesproken ’onbetaalbaar’, zegt Haarlemmer Patrick Terranea (52) van de startup Signing Service. Hij legt uit dat zijn bedrijf een slim alternatief heeft voor de handtekening die bijvoorbeeld bij het kopen van een huis moeten worden gezet.

,,We hebben al een klant, een grote makelaar, die ons systeem gebruikt bij het voorlopige koopcontract. Het komt erop neer dat de handtekening thuis kan worden geplaatst met behulp van een SMS-code en de Idin, de opvolger van de DigiD.’’

Terranea heeft jarenlang als consultant gewerkt en heeft hoge verwachtingen van zijn product, dat hij samen met twee anderen verder ontwikkelt en aan de man probeert te brengen. ,,Kom over zes maanden terug, om te zien hoe ver we zijn.’’

Internationaal

De Française Ellyn Bouscasse (24) is met het bedrijf City Dot Zen een andere deelnemer. Zij heeft samen met een Fin en een Franse Braziliaan meegedaan aan een internationale programmeercursus in Amsterdam. Hun gezamenlijke eindresultaat, een Chatbot (robot op de computer), moet dienen als een schakel tussen de burger en de overheid.

Bouscasse is zo enthousiast dat zij met Chatbot, ook op Facebook te vinden, haar brood wil verdienen door het te verkopen aan overheden. Een burger kan via Chatbot zijn dagelijkse ergernissen melden, bijvoorbeeld over het kapotte stoplicht of over de overstroomde riolering.

Hoe het product in de markt wordt gezet, daar moet Bouscasse het antwoord op schuldig blijven. ,,Daarvoor zitten we hier. Dat gaan we de komende zes maanden uitvinden.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.