Keurmeester bij The Sound of Music

Jan Vriend

Dat was even spannend voor theaterproducent Albert Verlinde. Bij de première van 'zijn' voorstelling 'The Sound of Music' kwam er inspectie uit Londen. Theatergoeroe Bert Fink, die optreedt namens de componist en de tekstschrijver van de musical, zat met een kritische blik in de zaal om te beoordelen of de uitvoering aan alle eisen voldeed. Zodat Verlinde wat onrustig heen en weer schoof in zijn stoel. ,,Het voelt als een examen.''

Theatermakers uit de hele wereld kloppen op de deur bij het kantoor van Bert Fink in Londen. Allemaal willen ze 'The Sound of Music' op de planken brengen. Want ook 55 jaar na de eerste Amerikaanse première van de voorstelling spreekt de show nog altijd een groot publiek aan: het verhaal over de non die het klooster verlaat om te trouwen met de vader van zeven kinderen roept nog altijd vertedering op.

Tegelijk werken de herkenbare, opbeurende liedjes in de musical als bevrijdend tegenwicht voor de dreiging van de Tweede Wereldoorlog die door de voorstelling sijpelt. ,,Eigenlijk is het een sprookje, gebaseerd op een waar gebeurde geschiedenis'', zegt Fink.

Details

,,Die combinatie van droom en werkelijkheid werkt nog altijd.'' Fink kent de voorstelling tot in de details. Als Senior Vice President van het kantoor van Rodgers & Hammerstein behartigt hij de belangen van liedtekstschrijver Oscar Hammerstein ll en componist Richard Rodgers.

Dus Albert Verlinde moest bij hem aankloppen om de voorstelling (opnieuw) in Nederland te mogen uitbrengen. Fink: ,,Ik kende zijn bedrijf omdat ik de musical 'Annie' van hem had gezien. Zo wist ik dat hij met een betrekkelijk klein, enthousiast team en een inventief decor zo'n reizende voorstelling kan maken. Daarom ging ik met hem in zee.''

Angstzweet

Hoewel alle contracten waren getekend en de repetities goed verliepen, was Verlinde toch zenuwachtig, bij de première. Want vlak voor de voorstelling kreeg hij een seintje uit Engeland dat Fink zelf wilde komen kijken, naar het resultaat.

,,Ik heb alle vertrouwen in de acteurs'', zei Verlinde voor het doek opging. ,,Maar deze man is zó'n kenner dat hij misschien tóch details ontdekt waarover hij net niet tevreden is. Je moet er niet aan denken dat hij me in de pauze op mijn schouder tikt omdat hij een zwaar gesprek wil voeren. Dan breekt het angstzweet je toch uit.''

Familie

Dat viel mee. Nadat het doek opging zag het hoge Britse bezoek hoe hoofdrolspeelster Anouk Maas als Maria eerst het hart van de kinderen Von Trapp veroverde en daarna dat van hun vader (Ad Knippels). Als zingende familie gezin pakten ze uiteindelijk de hele zaal in, inclusief de kritische 'examinator' uit Engeland. ,,Het was een fantastische voorstelling'', zei Fink na afloop in het Engels.

Hoewel hij geen Nederlands verstaat, kwam iedere woord bij hem binnen. ,,Je proeft de passie en de emotie van de spelers. Deze cast zet een geweldig geloofwaardige show neer. Een echte sensatie. Je ziet dat Nederland volop heeft geïnvesteerd in musicalopleidingen en dat de showbizzcultuur hier volwassen wordt.''

Live

Eerlijk is eerlijk: Fink had van tevoren nog twijfels of de uitvoering zonder live-muziek kon. Om op de kosten van een meereizend orkest te besparen liet producent Verlinde de muziek van 'The Sound of Music' in een eigentijdse versie op band inspelen door de 55-koppige Philharmonie Zuid Nederland.

Fink: ,,We hebben daar lang over gediscussieerd omdat live muziek onze voorkeur heeft, maar deze voorstelling heeft me overtuigd: het kan.'' Dus het examen is gehaald? ,,Glansrijk.''

Voor Verlinde opent dat deuren naar andere voorstellingen van Fink. Na het slotapplaus waren ze in de wandelgangen al druk in gesprek.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.