Haarlemse modezaak La Boule: ‘Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’

Haarlemse modezaak La Boule: ‘Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’
Paul Kegelaer: ,,Op naar de volgende 25 jaar.’’
© United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

,,Samen met Driessen Juweliers zijn we de twee langst bestaande winkels in de Barteljorisstraat”, aldus eigenaar Paul Kegelaer (49) van La Boule in de Barteljorisstraat Haarlem. Deze maand bestaat zijn winkel, gespecialiseerd in ’high-end casual mode’ voor dames en heren, precies 25 jaar.

,,Vrij vertaald staat het voor vrijetijdskleding van internationale merken. We zijn begonnen met twee merken Donaldson en Ralph Lauren maar inmiddels voeren we meer dan 25 toonaangevende labels. Stuk voor stuk met zorg geselecteerd”, zegt Kegelaer die na zijn opleiding aan de Textielschool Enschede, bij toeval in Haarlem terecht kwam.

Oorspronkelijk komt hij uit Breda. ,,Als Brabander voel ik me hier als een vis in het water”, lacht Kegelaer die de winkel, met een knipoog naar zijn eigen naam, de naam La Boule gaf. ,,In het Frans staat het voor kegelbal. Ik had geen betere naam kunnen bedenken want succesvol opereren in de modebranche is vergelijkbaar met topsport. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg, is altijd mijn motto.”

Winkelgedrag

Winkelen is zeker de laatste jaren een hele andere tak van sport geworden.

,,Je ziet steeds meer dat klanten achter hun laptop aan de keukentafel ‘etalages bekijken’ en op merknaam zoeken. Als winkelier is het heel belangrijk dat je daarop inspeelt en je presenteert op meerdere fronten. Naast een fysieke winkel heb ik sinds vier jaar een website, tevens de menukaart van de winkel, waarop online kan worden gekocht. Daarnaast zijn we actief op social media. De omzet is daardoor met 20 procent gestegen.’’

Mode is voortdurend onderhevig aan veranderingen en niets zo veranderlijk als de smaak van de klant. ,,Dat vereist dat ik voortdurend op de hoogte ben én blijf van alle ontwikkelingen op modegebied. Regelmatig doe ik inspiratie op in Düsseldorf, Parijs, Amsterdam en Antwerpen. Dat zie ik ook als een echte uitdaging in mijn vak en het maakt het winkelen veel leuker.’’

De winkel verkoopt ook accessoires als tassen, sjaals en riemen, vervolgt Kegelaer. ,,Sinds kort ook schoenen van het Franse merk Philippe Model. Klanten denken nog al eens dat je twee keer per jaar op inkoop gaat en verder rustig achter de toonbank kunt staan. Vergeet het maar”, zegt Kegelaer die in La Boule wordt geassisteerd door een drietal dames die al jarenlang voor hem werken. ,,Ze weten precies hoe de bal rolt en dat is heel belangrijk. Onze klanten variëren in leeftijd van 16-70 jaar en komen veelal uit de regio.”

Trekpleister

,,Zeker de afgelopen jaren merk je dat Haarlem toeristisch goed op de kaart is gezet voor een weekendje weg. Wij zitten hier op een prachtlocatie en je merkt dat mensen die even in een andere omgeving zijn meer tijd nemen om te winkelen. Onze etalages wisselen wekelijks en vormen het visitekaartje. Het werkt, dat zien we steeds weer. ’’

Wat zijn de modekleuren voor komende zomer?

,,Bij ons zijn donkerblauw, legergroen en wit de basiskleuren. De komende maanden hebben we een aantal jubileumacties op touw gezet. Met heel veel plezier kijk ik terug op de afgelopen 25 jaar, het is hard werken maar daardoor is er een gezonde basis voor de komende 25 jaar.”

Meer over La Boule vind je hier.

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie