Gemeente wil A9 als verkeersring voor Haarlem

Haarlem

De A9 moet de buitenste verkeersring van Haarlem worden. Dat moet zorgen dat het doorgaande verkeer dat niets in Haarlem te zoeken heeft om de stad heen wordt geleid. Bij Velserbroek zou daarvoor een afslag, de Velserboog, naar de Delftlaan/Westelijke Randweg moeten komen.

Daarnaast is aan de zuidkant van de stad de zogeheten Kennemertunnel (voorheen Mariatunnel) ter hoogte van de Buitenrustbruggen een onmisbare schakel in het mobiliteitsscenario dat de gemeente voor 2040 voor ogen heeft. Deze grote verkeerskundige ingrepen vormen de belangrijkste pijlers van de nieuwe zogeheten Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR).

,,Iedereen die niet in Haarlem hoeft te zijn, willen we op deze manier verleiden om de stad heen te rijden’’, zegt wethouder Cora-Yfke Sikkema. ,,Met de Velserboog worden de Bolwerken ontlast en de Kennemertunnel ontlast Haarlem-Zuidwest en Schalkwijk van het doorgaande verkeer. We gaan samen met de gemeente Velsen en de regio lobbyen voor de Velserboog, zodat die in de Tweede Kamer op de agenda komt te staan.’’ De rol van oostelijke randweg werd tot nu toe vooral toegedacht aan de Waarderweg en Vondelweg.

De Kennemertunnel, tussen grofweg Schipholweg en Spanjaardslaan, is een goed plan voor Haarlem, stelt wethouder Jeroen van Spijk. ,,Die tunnel helpt het doorgaande verkeer om snel door de stad te komen. Bovengronds ontstaat er meer ruimte voor het bestemmingsverkeer en andere verkeerssoorten en voor een andere inrichting van de openbare ruimte. We gaan samen met de buurgemeenten en de Metropoolregio Amsterdam lobbyen om die tunnel op de agenda te krijgen, want het gaat wel om een investering van honderden miljoenen.’’

Op slot

De ingrepen zijn volgens beide wethouders nodig omdat de stad de komende jaren nog gaat groeien en om te voorkomen dat Haarlem straks op slot gaat. Sikkema: ,,We willen geen filestad nummer één blijven. Het gaat om de afweging tussen bereikbaarheid en het leefbaar houden van de stad. We willen mensen verleiden om helemaal niet met de auto naar Haarlem te komen of om aan de rand van de stad al uit die auto te stappen. Zo willen we de bereikbaarheid van de binnenstad garanderen. Zo creëer je daar meer ruimte voor andere dingen.’’

In die binnenstad ligt de prioriteit bij de voetganger, daarna bij de fiets en het openbaar vervoer. Het gebruik van de auto moet worden ontmoedigd. Van Spijk: ,,We willen het centrum zo vergroten. De bezoekers parkeren hun auto wat verder weg, in de garages Cronjé, Dreef of een nieuwe in de omgeving van de Koepel. De huidige parkeerring kunnen we dan inrichten als fietsring, de fietser moet sneller door de stad kunnen. Er ontstaat meer ruimte voor groen en water. Wat er nu is aan groen willen we behouden en verder versterken en er komen nieuwe watergangen. Dat is ook van belang met het oog op de klimaatverandering.’’

Groen en bereikbaar

De eerste versie van de nieuwe structuurvisie is dinsdag door het college vastgesteld en draagt de titel Groen en Bereikbaar. Het geeft een beeld van welke richting het college met de stad op wil en hoe de stad er in 2040 zou kunnen uitzien. De komende maanden staan er diverse bijeenkomsten op het programma om de visie te bespreken met Haarlemmers en verschillende belanghebbenden.

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie