Vijftigste Orgelfestival Haarlem begonnen

door nuel gieles
haarlem

Met de vierde Orgeldag is zaterdag het vijftigste Internationaal Orgelfestival Haarlem van start gegaan. Stadsorganist Jos van der Kooy bijt in de grote zaal van de Philharmonie het spits af. Hij begint meteen maar met het ’Pièce Héroïque’ van César Franck.

Daarmee is de toon gezet voor de orgeldag als opmaat voor deze editie van het festival, al zitten om 11 uur nog niet heel veel luisteraars klaar voor de klanken.

De doorgewinterde bezoeker van de zomerse Orgeldag is uitgerust met een rugzak vol proviand, regenkleding en programmagegevens, waarmee hij zich van het ene naar het andere concert begeeft. De vorige aflevering van het festival dateert alweer van twee jaar geleden. Veel orgelvrienden zien elkaar dan ook na die periode voor het eerst weer in de Spaarnestad.

Een enkeling brengt de handen op elkaar na het openingswerk dat Van der Kooy ten beste geeft op het instrument dat in 1875 werd gebouwd door Aristide Cavaillé-Coll. Maar klappen na ieder gespeeld stuk blijkt toch niet helemaal gebruikelijk, want het eenpersoonsapplaus krijgt geen bijval. Het eerste concertje duurt ternauwernood een halfuur. En dat is precies de opzet van de Orgeldag, want de stad kent zoveel andere mooie orgels, die het waard zijn bespeeld en gehoord te worden.

De kop is eraf. Maar niet voor de stadsorganist. Want die spoedt zich naar de Grote of St.-Bavokerk voor een tweede uitvoering, nu op het imposante Müllerorgel. Daar zit het, mede vanwege het toeristenseizoen, al aardig vol. Er staat onder meer een improvisatie van Van der Kooy zelf op het programma. Later op de middag bespeelt Marco bij de Vaate het orgel in de Doopsgezinde Kerk en Anton Pauw maakt zijn opwachting in de Nieuwe Kerk. Het Adema-orgel in de kathedrale basiliek aan de Leidsevaart wordt bespeeld door Louis Robilliard die thuis in Frankrijk gewend is op een Cavaillé-Coll-orgel te musiceren.

Maar het is niet louter orgelmuziek wat de klok slaat. In galerie De Gang aan de Grote Houtstraat geeft ensemble Windstreken tweemaal een sprankelend optreden met jazz-achtige muziek waarin Arabische en Noord-Afrikaanse invloeden doorklinken. Naast verschillende blaasinstrumenten en snaarinstrumenten als de cello en ud is er natuurlijk ook hier een orgeltje paraat.

Om het vijftigste festival onder de aandacht van het grote publiek te brengt een trio bestaande uit Dirk Luijmes (harmonium) en de gebroeders Martijn en Stefan Blaak (elektronische piano) op verschillende plaatsen in de Grote Houtstraat een uitvoering van Canto Ostinato van Simeon ten Holt. ,,We hebben dit werk al wel vaker uitgevoerd, maar nog nooit in de openlucht in een winkelstraat’’, vertelt Luijmes als ze na een optreden voor de bloemenstal van Rob Teeuwen en dochter hun hele boeltje weer in een bestelbusje laden. ,,Als je zo’n festival wilt promoten is Canto Ostinato een compositie die zich daar prima voor leent. Doe je dat met muziek van Bach, dan vinden mensen al gauw dat je heiligschennis pleegt.’’

Even later stelt het trio zich op bij ijssalon Tremonti.

De jubileumaflevering van Internationaal Orgelfestival Haarlem is begonnen. Maandag worden onder meer openbare masterclasses over improvisatie gehouden en is de eerste ronde van het improvisatieconcours waarmee in 1951 de traditie van Haarlem Orgelstad werd ingezet.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.