Er wordt druk gewerkt aan het spoor bij Hoofddorp

Redacteur Haarlemmermeer
HOOFDDORP

,,Meneer mag ik u wat vragen? Ik woon in Sassenheim. Ik moet zaterdagochtend om half zes op Schiphol zijn. Rijden er dan al bussen?’’

Met deze vragen wordt Roderick Schotmeijer, dezer dagen aanwezig bij station Hoofddorp, overstelpt. Voor de NS coördineert hij vervangend busvervoer tussen Hoofddorp en Leiden; tussen deze steden rijden geen treinen. Nabij Hoofddorp legt ProRail diverse keersporen aan. Treinen hoeven dan niet door te rijden naar het rangeerterrein achter Hoofddorp, maar kunnen eerder keren, wat volgens de NS de flexibiliteit in de dienstregeling ten goede komt: de capaciteit op de route van en naar Schiphol wordt groter. Daarnaast brengt ProRail kilometers nieuw - naadloos, dus geluidsarm - spoor aan. Tevens vervangt men oude houten bielzen door betonnen dwarsliggers. Hierdoor rijden treinen stabieler en produceren minder herrie.Wie op perron 2 staat, ziet treinen vanuit Amsterdam of Almere de Hoofddorpse halte traag binnenlopen. Nadat deze treinstellen hun passagiers hebben uitgebraakt en het conducteurfluitje heeft geklonken, keren ze terug naar waar ze vandaan zijn komen.NS-medewerkers vangen de reizigers beneden bij de roltrappen op. Daar staan de witte bussen van Jan de Wit, die hen verder moeten brengen naar Nieuw-Vennep, Sassenheim, Leiden of andere oorden. Er zijn weinig wanklanken. ,,Ach, een enkeling moppert’’, zeggen twee NS’ers in een lichtgevend geel pak. ,,Veel mensen blijken goed op de hoogte. Een enkeling niet. Maar iedereen kan zien dat ze aan het lassen zijn, en dan reageren ook zij met begrip’’. De vonken vliegen er vanaf, honderd meter verderop. ,,Had je vanmorgen vroeg moeten zien. Vonken in het donker!’’Roderick Schotmeijer is druk met zijn bussen in de weer. ,,In de spits rijden er twee in het kwartier. Dat is voldoende om de reizigersstroom te verwerken. Buiten de spits een keer in het kwartier. En we hebben sowieso twee reservebussen in de spits.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.