Ford stapt af van de wereldauto’s

De Kuga past nu weer beter bij de rest van de familie met zijn forse grille.© Foto Ford

Het lijkt allemaal heel logisch, een autofabrikant bouwt van een type auto één versie en die gaat wereldwijd in de verkoop. Ford stapt nu echter geleidelijk weer af van de filosofie ’One Ford one world’. De opgekalefaterde Kuga behoort tot de laatste mondiale modellen.

In The States gaat de Kuga door het leven als Escape, maar behalve de naam kennen deze suv’s weinig onderscheid. In Europa levert de Kuga strijd met modellen als de Mazda CX 5, Seat Ateca en Peugeot 3008, auto’s die stuk voor stuk wat moderner zijn. En mede omdat de Kuga de afgelopen jaren een beetje buiten het modellengamma van Ford dreigde te vallen, besloot het merk tot een ingrijpende opknapbeurt. Waar je met veel facelifts goed moet zoeken naar de verschillen, heeft Ford in dit geval met andere koplampen en de bekende zeshoekige grille een - voor het oog - compleet andere auto neergezet. De Kuga oogt nu weer in lijn met de rest van de modellen en kan er zo weer een tijd tegenaan.

Nieuwe dieselmotor

Interessant ook is de komst van een nieuwe 120 pk sterke 1.5 dieselmotor die in de praktijk een strakke 1 op 20 scoort. Let wel, als voorwielaandrijver. Ford levert naar wens op de Kuga ook vierwielaandrijving. Dit in tegenstelling tot veel andere suv-bouwers.

Was de vorige Kuga voorzien van een druk en onoverzichtelijk dashboard, bij deze nieuwe is de ergonomie er serieus op vooruit gegaan. Ofschoon het dashboard uit vrij hard plastic is opgetrokken. Het nieuwe multimediasysteem laat middels de stem in vijf talen aansturen. Roep ’ik wil tanken’, en het navigatiesysteem dirigeert je naar een tankstation. Niet reuze handig is de plaatsing van het scherm. Om het aanraakscherm te bereiken, moet je met je hand over de volumeknop van de audio, met als gevolg dat je deze soms aanraakt. Rest de vraag of de aanpassingen voldoende zijn om in het moordende concurrentieveld sterk te scoren. Ford weet de prijs van de Kuga laag te houden, 26.705 euro, en da’s flink voordeliger dan bijvoorbeeld de net nieuwe Kodiaq, waar Skoda zo’n 29.500 euro voor vraagt. Ook de Volkswagen Tiguan, Mazda CX 5 en Peugeot 3008 kosten net geen dertig mille.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.