Inspectie nu lovend over Westerkim Nieuw-Vennep

Wessel Mekking
nieuw-vennep

Zorgcentrum Westerkim heeft de tekortkomingen die de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de afgelopen jaren constateerde goed aangepakt. De IGZ heeft daarom het toezicht op het centrum afgerond.

Eerder was ze nog kritisch over de mondzorg en de manier waarop bij Westerkim om werd gegaan met het cliëntendossier. De inventarisatie van de mondgezondheid van bewoners en het vastleggen van afspraken over deze vorm van zorg in het cliëntendossier was onvoldoende, stelde de inspectie in oktober 2013.

Dat Westerkim niet aan de normen voldeed, kon gevolgen hebben voor de bewoners, schreef ze. ,,Dit geeft een risico op onverantwoorde zorg en gezondheidsschade voor de cliënt’’, concludeerde de inspectie.

Tevreden

Maar Westerkim, dat valt onder PCSOH (Protestants Christelijke Stichting Ouderenzorg Haarlemmermeer), heeft inmiddels maatregelen getroffen om de tekortkomingen aan te pakken.

Ook gaat het zorgcentrum nog het nodige in gang zetten om aan de normen te voldoen. Het stemt de inspectie tevreden. ,,De IGZ beëindigt daarom dit toezichttraject, maar blijft de ontwikkelingen bij zorgcentrum Westerkim uiteraard wel volgen’’, aldus een woordvoerder.

Onder contract

Jolanda van Honk, manager zorg en welzijn bij de PCSOH, is trots dat de inspectie nu positief oordeelt over Westerkim. Dat de mondzorg na het laatste bezoek als voldoende wordt beoordeeld, komt volgens haar voor een groot deel doordat inmiddels een tandarts onder contract staat.

,,Hij is verantwoordelijk voor de mondzorg van de bewoners’’, verduidelijkt Van Honk. Ook zijn bijvoorbeeld kranen aangepast, waardoor het water nooit boven de 37 graden is en staan schoonmaakmiddelen inmiddels achter de slot en grendel.

Bewoners zijn positief over Westerkim, constateerde de inspectie ook. De IGZ sprak van een ’huiselijke en geborgen sfeer’. ,,Medewerkers en vrijwilligers maken een gedreven indruk.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.