Maerle van der Veldt wijst op fout OV-chipkaart

Foto internetredactie

Foto internetredactie

Haarlemmermeer

Verpleegkundige Maerle van der Veldt baalt. Dagelijks pakt ze de Zuidtangent naar haar werk. Op de heenweg is ze 1,40 euro kwijt, terwijl voor de terugreis 1,52 euro van haar OV-chipkaart wordt afgeschreven.

,,Het gaat me niet om de centen’’, maakt Van der Veldt duidelijk. ,,Maar twaalf cent verschil op precies dezelfde route, dat is toch raar?’’ Elke werkdag stapt de verpleegkundige in Schalkwijk Centrum op en rijdt ze met de Zuidtangent mee tot de halte bij het Spaarne Ziekenhuis. Op een dag viel haar het prijsverschil op. Daarom besloot Van der Veldt om tot tweemaal toe de telefoon te pakken om tekst en uitleg te vragen aan openbaar vervoersbedrijf Connexxion. ,,Daar kreeg ik beide malen te horen dat het prijsverschil ligt aan de rijstijl van de chauffeur en aan de bochten die tijdens de rit worden gemaakt’’, vertelt een verbijsterde Van der Veldt. ,,Maar dat kan toch niet? Want het is telkens twaalf cent. Dan moeten dus al die chauffeurs precies zo rijden dat het prijsverschil altijd hetzelfde is.’’ Van der Veldt gelooft ook niet in Connexxions andere aangehaalde reden - het nemen van de binnen- of buitenbocht. ,,Ik ben extra gaan opletten: er worden op de route inderdaad twee grote bochten gemaakt. Maar toen zei mijn man: die moeten ze zowel op de heen- en terugreis maken. En dat kan toch geen twaalf cent verschil teweeg brengen?’’ Een woordvoerster van Connexxion schept helderheid: ,,Het is een foutje van ons. Als de bus aankomt bij het Spaarne Ziekenhuis, denkt het voertuig dat hij nog bij halte Overbos is.’’

Lees meer in de krant van vandaag.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.