Rockabilly volgens Heavy Trash in Patronaat

’Ramshackle’ Sam Baker, Matt Verta-Ray, Jon Spencer en Bloodshot Bill staan zondagavond in het Patronaat.© Hans de Bruijn

Leontien van Engelen
haarlem

Gitarist Matt Verta-Ray van de rockgroep Heavy Trash vindt het heel interessant om de rockabilly in het perspectief van de Amerikaanse geschiedenis te bekijken.

Verta-Ray: ,,De jaren vijftig waren in Amerika een periode van voorspoed en economische opbouw. Daar wordt graag op teruggeblikt. En rockabillymuziek versterkt dat gevoel van nostalgie. Daarom komt het om de paar jaar weer terug.’’

Toch is de rauwe rockabillyvariant die het New Yorkse kwartet Heavy Trash van Verta-Ray en zanger Jon Spencer maakt allesbehalve nostalgisch. Komende zondag spelen ze in het Patronaat.

Geen zin

Spencer is de motor achter de Jon Spencer Blues Explosion, de dwarse bluespunkgroep die doorbrak in de jaren negentig en regelmatig in Haarlem te horen was. Bij het weerzien schudt hij beleefd handen en verdwijnt daarna onmiddellijk in de koffer – zijn gitaarkoffer in dit geval, waarin hij een diep verborgen plectrum of setje snaren lijkt te zoeken. Matt Verta-Ray haalt de schouders op. ,,Jon heeft vandaag even geen zin in interviews.’’

Zelf praat hij graag en is de vriendelijkheid zelve, deze gitarist die in het verleden tweemaal in het Patronaat stond met zijn eigen onversneden rock-’n-roll-band Speedball Baby.

New Yorkers Spencer en Verta-Ray vonden elkaar in hun liefde voor de rockabilly. En zoals The Blues Explosion de blues tot losse onderdelen demonteert en vervolgens weer zo basaal mogelijk reconstrueert, doet Heavy Trash dat met de vetkuivenrock uit de jaren vijftig.

Ongepolijst en ruig

Het resultaat is net zo ongepolijst en ruig, maar toch toegankelijker dan de Blues Explosion-muziek.

Voor de echte fans van de groep verscheen onlangs ‘Noir!’. Een nieuw Heavy Trash-album, maar alleen op vinyl en in een oplage van slechts duizend stuks. Met eerder opgenomen, maar nooit gebruikte nummers en enkele nieuwe tracks. ,,We wilden graag iets exclusiefs maken’’, zegt Verta-Ray.

,,Deze tijd waarin alle muziek moeiteloos overal te downloaden is heeft ook tot gevolg dat de opwinding van het vinden van een zeldzame plaat verdwijnt. Daar wilden we iets tegenover stellen. Daarom staat ‘Noir!’ ook niet op Spotify.’’

Opvallend nummer op ‘Noir!’ is een cover van ‘Leave that Junkie alone’, een obscure song van Johnny Cash uit de vroege jaren zestig. ,,Ja, wij komen uit New York City, hè’’, reageert de gitarist lachend. ,,De stad waar je voortdurend omringd bent door allerhande verlokkingen. Maar het is natuurlijk curieus en interessant dat een diepreligieuze ‘southern-man’ als Cash daar ook mee worstelde. Denk aan een nummer als ‘Cocaine Blues’, dat hij in de jaren vijftig al zong.’’

Artschool kids

,,Jon Spencer en ik zijn van die typische ‘artschool kids’, opgevoed met de ‘hogere kunst’, maar tegelijkertijd vergroeid met rock-’n-roll. Evenzeer beïnvloed door Marcel Duchamp als door Gene Vincent. Voor ons is rockabilly ook niet een soort postmoderne retro. We spelen het gewoon op onze manier en als je dat maar lang genoeg doet wordt het vanzelf weer origineel.’’

Om half twee ’s nachts staan ze op het Belgische festivalpodium, Heavy Trash met naast Spencer en Verta Ray nog drummer ‘Ramshackle’ Sam Baker en de glimmend vetgekuifde contrabassist Bloodshot Bill.

Laatstgenoemde is zelf ook een rockabillyzanger van enige faam die in het Patronaat het voorprogramma zal verzorgen. Razendsnel gaat de ene song over in de volgende. Opgevoerde brommer-rock-’n-roll.

Als de groep ‘Bumble Bee’ inzet – een lied over een boze hommel! – gaan een paar duizend zwaar getatoeëerde rockers uit hun dak! ConcertinformatieHeavy Trash en Bloodshot Bill (voorprogramma). Zondag 19 juli, 20.30 uur Patronaat, Haarlem, zaal open 20.00 uur. www.patronaat.nl.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.