Hoorn des Overvloeds

In de opstaande boog bevinden zich 228 koop- en huurappartementen.  Foto’s: Hollandse Hoogte

1 / 2
Ad Heesbeen
Rotterdam

Rotterdam verwacht jaarlijks zes miljoen bezoekers in de even imposante als indrukwekkende Markthal. De enorme koepel is letterlijk een nieuw hoogtepunt in de Maasstad. Nu met alle kleuren van de regenboog. De hal, in het centrum van de stad, wordt dinsdag geopend door koningin Máxima.

De Erasmusbrug heet de Zwaan, de Beurstraverse is in de volksmond de Koopgoot en het gebouw van de Belastingdienst is beter bekend als het Hakblok. Rotterdammers zijn goed in het bedenken van bijnamen voor hun gebouwen en daar zijn er sinds vorig jaar ruim twintig van bijgekomen. In de nieuwste ’Top-010’ staat, behalve het Centraal Station, het Waterplein en de drie torens van De Rotterdam, nu ook de imposante Markthal.

Er is vijf jaar aan de 40 meter hoge koepel gebouwd. Bijnamen die nu al worden genoemd: Tovertunnel, Koopkathedraal, Smulparadijs en misschien wel de mooiste: Sixtijnse kapel van Rotterdam. Het enorme complex is het laatste stukje stadsvernieuwing in het Lauwerskwartier, een van de plekken die in mei 1940 werd verwoest door het Duitse bombardement.

Hemel

De wanden en het plafond van het hoefijzervormige gebouw zijn beplakt met 4.000 kleurige panelen die een ’hemel’ vormen van 11.000 vierkante meter, waarop te zien is wat beneden allemaal verkocht wordt: groenten, fruit, vis, bloemen. Kunstenaarsduo Arno Coenen en Iris Roskam gebruikten voor dit van kleur spattende kunstwerk 3D-computertechnieken van animatiefilmmaker Pixar. Ze noemen hun schepping Hoorn des Overvloeds.

In mediterrane steden zie je overdekte versmarkten overal, maar de Markthal is de eerste in zijn soort in Nederland. Bij honderd kramen kunnen elke dag verse producten worden gekocht van kooplieden die tezamen 176 nationaliteiten vertegenwoordigen die de Maasstad rijk is. Die diversiteit zie je straks terug in het aanbod van producten van de marktkooplui. Brood wordt er niet alleen verkocht per heel of half, maar ook in de vorm van pita, naan, tortilla, roti of pide.

Nuchter

De Markthal met zijn overspanning van 70 meter (totale bouwkosten: 175 miljoen euro) is wat de nuchtere Rotterdammer zou beschrijven als ’alleen een beetje groter’ dan de overdekte versmarkten in de landen rond de Middellandse Zee. Na 20.00 uur, als de markt sluit, verandert de hal in een openbaar gebied met restaurants die ’verantwoord’ eten propageren.

Onder het gebouw, dat rust op 2.300 heipalen, kunnen bezoekers parkeren en in de opstaande boog bevinden zich 228 koop- en huurappartementen van 80 tot 300 vierkante meter. Een gecombineerde functie die architect Winy Maas van MVRDV met opzet zo gerealiseerd heeft. Want nog niet zo lang geleden was het stadscentrum na winkelsluitingstijd een spookstad.

Metamorfose

Rotterdam toont zich met de Markthal van zijn meest innovatieve kant. Dat de stad een constante metamorfose ondergaat, valt ook in het buitenland op. Dit jaar riep reisgids Rough Guide de Maasstad uit als een van de spannendste steden ter wereld. De stad staat in de Top-10 van de New York Times van plaatsen die je dit jaar bezocht moet hebben. Ook CNN besteedde er aandacht aan.

Het toerisme is dankzij alle publiciteit stijgende, zegt Judith Boer van stadspromotor Rotterdam Partners. „Gebouwen verkopen geen kaartjes, dus is het lastig te meten of bezoekers speciaal voor de architectuur naar de stad komen. We zien in de meest recente cijfers een stijging in het aantal hotelovernachtingen met 9,3 procent. En we weten van de VVV-infopunten dat architectuur een belangrijke reden is de stad te bezoeken. Onze ’oude’ architectuur, zoals de kubuswoningen, doen het goed, maar juist de nieuwe gebouwen trekken de aandacht.” Verwacht wordt dat de Markthal jaarlijks zes miljoen bezoekers trekt.

Bij de Markthal zelf merken ze dat aan de poort. Want hoewel het gebouw nog niet open is, hebben zo’n 10.000 belangstellenden de bouwplaats al bezocht. Ook nu nog staan dagelijks groepjes toeristen voor de hekken bij de bouwplaats aan de Binnenrotte.

Trend

De meeste toeristen die de havenstad bezoeken komen uit het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Duitsland en België. En opkomende trend zijn de Chinezen, behangen met camera’s. Chantal Hoogveen van vastgoedontwikkelaar Provast: „We gunnen ze allemaal een kijkje binnen, maar rondleidingen over de bouwplaats worden even niet meer gegeven, want er moet nog even flink doorgewerkt worden. We willen dinsdag wel op tijd klaar zijn.”

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.