Premium

DTM: voorlaatste Duitse autosportfeestje

DTM: voorlaatste Duitse autosportfeestje
De start van de zondagse race.
© Foto Bert Westendorp
Zandvoort

Het circuit van Zandvoort stond het voorbije weekeinde voor de zeventiende opeenvolgende maal in het teken van DTM. De zaterdagse race werd een prooi voor Timo Glock in een BMW. Op zondag ging de zege naar Mike Rockenfeller (Audi) doordat de oorspronkelijke winnaar Marco Wittmann uit de uitslag werd geschrapt.

Bom

Volgende zomer keert het Duitse circus weer terug naar de Nederlandse kust. Dat zou zomaar de laatste keer kunnen zijn. Want terwijl eind juli de Amerikaanse president Trump en de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un er mee dreigden, liet Mercedes Benz daadwerkelijk een bom ontploffen. Op 24 juli maakte de autofabrikant bekend dat het na 2018 uit de DTM stapt.

Het nieuws kwam als een donderslag bij heldere hemel. Zelfs de zes coureurs die namens Mercedes in DTM actief zijn, wisten van niets. Een dag voor de onheilstijding reden zij onwetend hun rondjes in Moskou. De reden dat Mercedes het verhaal onder de pet had gehouden, is dat autobouwer HWA - de firma vervaardigt onder meer de DTM-Mercedessen - een beursgenoteerd bedrijf is. Vroegtijdig bekend maken had kunnen leiden tot een dubieuze aandelenhandel met voorkennis.

Kartelvorming

De steeds maar uitdijende dieselgate treft ook Mercedes. Bovendien loopt er in Duitsland een onderzoek naar kartelvorming waarin de namen van een groot aantal Duitse automerken de ronde doen. Mocht Mercedes daar schuldig aan worden bevonden, dan wacht de luxe autobouwer een megaboete.

Om enerzijds het imago op te poetsen en anderzijds kosten te besparen, gaat Mercedes zich vanaf 2019 richten op de politiek correcte Formule E waarin de bolides hun kracht uit elektrische motoren halen. Dat het opwekken van stroom in veel gevallen nog altijd zeer vervuilend is, doet er duidelijk niet toe.

Aantrekkelijk

Zonder een ingreep van de huidige structuur gaat DTM het vertrek van Mercedes niet overleven. Audi en BMW hebben al gemeld dat zij er niets voor voelen om er een tweestrijd met negen tegen negen van te maken. Vandaar dat DTM-voorzitter Gerhard Berger dag en nacht bezig is om de reglementen per 2019 zo aan te passen dat het voor verschillende automerken aantrekkelijk is om in te stappen.

Privéteams

Ook spelen de Oostenrijker en zijn medebestuurders met de gedachte om de klasse open te stellen voor privéteams. Om de merken die deelnemen aan het Japanse Super GT kampioenschap voor DTM ’nieuwe stijl’ te interesseren, gaan hoogstwaarschijnlijk de huidige V8 motoren plaatsmaken voor twee liter vier cilinder krachtbronnen met turbo.

Dus kan er in 2018 op Zandvoort nog één keer worden genoten van het heerlijke gereutel, gespetter en geknal van de BMW’s, de Audi’s en de Mercedessen. Met name als de rijders gas terug nemen is er sprake van een geluidsfeestje. Alsof een duizendklapper in de doos ontploft. De echte liefhebber zal het gaan missen.

Meer nieuws uit Sport Regionaal

Meest gelezen