’Het is het leukste feest’

Hanneke van den Berg

De Pietendiscussie. Het is eigenlijk maar een raar iets. Kinderen hebben de gekleurde pieten tijdens de intocht op televisie massaal omarmd, maar volwassenen slaan elkaar bijkans de hersens in om hun gelijk te krijgen: mogen Pieten nog zwart zijn of niet meer. Iedereen zet de hakken in het zand. Dat het ook anders kan bewijzen Mathilde Santing, Koos Meinderts en Thijs Borsten met hun liedjes-cd ’Snelle Piet ging uit fietsen’. Subtiliteit is het toverwoord.

Bij ’Zie ginds komt de stoomboot’ mocht de zin ’Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’ gewoon blijven staan, maar ’Zwarte Piet ging uit fietsen’ werd veranderd in ’Snelle Piet ging uit fietsen’.

Het zijn kleine veranderingen, die eigenlijk amper opvallen. ,,Zelfs oma’s en opa’s kunnen ze gewoon meezingen’’, zegt Mathilde Santing. ,,Die orthodoxe hervormers gaan me echt veel te ver. Waarom moeten de ’kaatseballen in een net’ eruit? Waarom? Je gaat toch ook niet bij de grachtengordel de ramen vervangen omdat die ouderwets zijn? Doe even normaal, joh! Alles wat oud is, is juist leuk. Wij wilden op deze cd alleen de zinnetjes vervangen die voor sommige mensen misschien kwetsend zijn. De rest hebben we gewoon laten staan.’’

Discussie

,,Toen ik deze cd wilde opnemen, had ik geen idee dat er nog zo’n heftige discussie zou volgen. Ik wilde gewoon een mooie plaat maken. Ik had al eerder een cd met kinderliedjes opgenomen met liedjes van Thijs Borsten en zijn opvatting is dat er zoveel lelijke cd’s zijn opgenomen met kinderliedjes. Goedkoop geproduceerde dingen waarbij alle muziek uit de computer komt. Dat soort cd’s zijn gewoon niet te beluisteren, je wordt er hartstikke gek van. Hij besloot dus cd’s te maken met echte muzikanten, waar je oren niet van gaan tuiten als je er even naar hebt moeten luisteren. Daarom heb ik hem benaderd voor deze cd. Samen mooie liedjes maken met mooie muziek. Wij zijn echte muzikanten en dus willen we ook echte muziek opnemen.’’

Tekstwijziging

Kon ze zich een beetje vinden in de tekstwijzigingen die Koos Meinderts had aangebracht in de oorspronkelijke liedjes? ,,Ja, zeker. We hebben heel veel plezier gehad bij het opnemen. Het leukste vond ik eigenlijk het liedje waarbij de zinnen ’Sinterklaasje kom toch binnen met je knecht, want we zitten allemaal even recht’ zijn veranderd in ’Sinterklaasje, kom toch binnen alsjeblieft, want we zijn hier allemaal even lief’. Vond ik zó schatttig!’’

Mathilde Santing zingt inmiddels al ruim dertig jaar. Met deze schat aan ervaring was het inzingen van deze cd niet moeilijk, alleen heel erg leuk. ,,Toen ik de studio inging en begon te zingen, realiseerde ik me dat ik dit feest altijd zo fijn heb gevonden. Sinterklaas, dat ging voor mij altijd om twee dingen die me het liefste waren: liedjes en snoep. Vroeger waren dat echt de belangrijkste dingen in mijn leven. Het was echt zo’n goed feest: dat geroffel op de ramen, dat snoep strooien in de kamer, heerlijk vond ik het.’’

Heethoofdig

Hoe kijkt ze nu zelf naar de hele pietendiscussie: ,,Nou, ik vond het vanaf het begin al erg heethoofdig. Niemand wilde iets aan de ander toegeven. Beide partijen hebben natuurlijk een punt, maar het is zo onelegant om helemaal niet naar elkaar te willen luisteren. Wat ik ook heel raar vind, is dat mensen zich niet lijken te realiseren dat het niet alleen een kinderfeest is en een spelletje, het is ook bedrog. Sinterklaas en Zwarte Piet moeten onherkenbaar zijn. Ze worden door mensen uit de omgeving gespeeld. Sinterklaas wordt onherkenbaar door zijn snor en baard, maar Pieten moeten ook zorgen dat kinderen hen niet herkennen, dus ze moeten zich wel goed schminken.’’

Maar goed, ik ben ervan overtuigd dat dit op een gegeven moment wel over gaat. Dan heeft iedereen zijn zegje gedaan en wordt het na een tijdje ook minder interessant.’’

Sintliedjes

’Snelle Piet ging uit fietsen’. Gezongen door Mathilde Santing. Teksten bewerkt door Koos Meinderts. Muziek: Thijs Borsten. Uitg. Gottmer, €11,95 (boekje met teksten en cd).

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.