’Emilia Galotti is politiek sprookje’

Regisseur Maren E. Bjørseth : ,,Ik wil voorstellingen met tranen en confetti. Die mix is essentieel voor mij.”© Foto Sanne Peper

Jos Schuring
Haarlem

„Ik heb veel nagedacht over de vraag ’Wie is Emilia?’ Inmiddels weet ik dat ik dat antwoord niet ga vinden. Het verhaal zie ik nu vooral als een zoektocht van Emilia zelf.”

Regisseur Maren E. Bjørseth ensceneert Emilia Galotti van Gothold Ephraim Lessing uit 1772. De komende vier jaar is de uit Noorwegen afkomstige Bjørseth een van de vaste makers bij Toneelschuur Producties. Ze maakt er vier voorstellingen, waaronder twee in samenwerking met TA-2/Toneelgroep Amsterdam. Emilia Galotti is de eerste in deze reeks.

Trump

De voorstelling gaat over het mooiste meisje van de stad dat op het punt staat in het huwelijk te treden met graaf Appiani. Als prins Gonzaga haar ziet, is hij op slag verkocht. Hij verzint een truc om de bruiloft uit te stellen en Emilia voor zich te winnen. Dat heeft verstrekkende en dramatische gevolgen. Bjørseth: „Emilia is eenzaam. Ze voldoet aan verwachtingen maar gaat uiteindelijk haar eigen weg. Lessing schreef complexe personages. Emilia is deugdzaam maar laat zich toch verleiden. De prins vertegenwoordigt de macht, maar is ook dom. Mensen komen op belangrijke posities terecht maar hebben soms geen idee hoe het landsbestuur of de politiek werkt, kijk maar naar Trump. Ik zie Emilia Galotti als een politiek sprookje over een jonge vrouw die haar eigen keuzes probeert te maken. Voor mij is dit enorm actueel, met centrale thema’s als individualisme en verantwoordelijkheid. Ik wil Emilia graag presenteren als een sterk personage. Ik ben nu eenmaal dol op krachtige vrouwen.”

Ibsen

Bjørseth studeerde vijf jaar geleden af met Nora van Ibsen en wil in de toekomst ook diens Hedda Gabler en Spoken regisseren. Ze houdt van feestelijke tragedies. „Ik zou geen voorstellingen kunnen maken die alleen maar zwaar of alleen maar licht zijn. Ik wil tranen en confetti. Die mix is essentieel voor mij. Emilia Galotti begint als een klucht en eindigt als een tragedie.’’

De 32-jarige Bjørseth weet goed wat ze wil, maar geeft haar acteurs niettemin veel ruimte.

„Ik wil dat we de voorstelling met z’n allen maken. Ik laat me graag overtuigen door ideeën van spelers. Alles staat in dienst van het resultaat. Natuurlijk moet ik soms knopen doorhakken, maar zoveel mogelijk samenwerken is wel mijn uitgangspunt.”

Emilia Galotti van Toneelschuur Producties en TA-2/Toneelgroep Amsterdam is te zien in de Toneelschuur van 18 januari t/m 1 februari en op 17 en 18 februari. toneelschuurproducties.nl, toneelgroepamsterdam.nl

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.