Opera 'Lohengrin' ontwikkelt zich als een psychologische thriller

Hans Visser
Amsterdam

Waarom duurde het twaalf jaar eer Wagners opera 'Lohengrin' in de regie van Pierre Audi weer terugkeerde in het Amsterdam? Want wat wordt dit verhaal briljant op het toneel gebracht. Het publiek was er maandag even stil van.

Natuurlijk, het verhaal over geloof en vertrouwen is van alle tijden, evenals de manier waarop de componist dat geniaal vertaalde in muziek die nu opstijgt uit het bevlogen Nederlands Philharmonisch Orkest en het imponerende koor van De Nationale Opera onder Marc Albrecht.

De extra waarde schuilt ook in de abstracte decors van Jannis Kounellis vol aardse tinten en het magische spel van het licht daarop. Ze versterken qua sfeer de muziek die het verhaal vertelt van Elsa von Brabant die dreigt op te draaien voor de moord op haar broer, de beoogde hertog van Brabant. De sopraan Juliane Banse laat Elsa horen en zien als een ontroerende kwetsbare jonge vrouw, maar is qua stem minder markant.

De ridder Logengrin die haar in dit sprookje over geloof en vertrouwen komt redden en huwen, krijgt met Nikolai Schukoff een prachtige tenor, maar ook hij valt wat weg naast het doortrapte echtpaar dat Elsa's geluk betwist: Graaf Telramund en Ortud. De bariton Evgeny Niktin bedrijft als Telramund intimiderende vocale krachtpatserij en Michaela Schuster laat de valse Ortrud kolken van het gif.

Niettemin ontwikkelt deze 'Lohengrin' zich als een psychologische thriller waarvan iedereen de afloop kent, maar die toch naar de strot grijpt, omdat dit zo menselijke verhaal zo helder wordt getoond.

Opera

'Lohengrin' van Richard Wagner. Door: De Nationale Opera. Bijgewoond: Amsterdam, Nationale Opera & Ballet. Nog te zien: 13, 16, 20, 23, 26, 29 november. Info: www.dno.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.