Hoteliers Haarlemmermeer schrikken van toeristenbelasting

Bart Boele
Hoofddorp

De hoteliers in Haarlemmermeer wisten niet dat de toeristenbelasting 2016 is verhoogd en draaien nu zelf voor die verhoging op. Ze hebben hem niet in rekening gebracht bij de gasten.

Dat stelt brancheorganisatie KHN Haarlemmermeer verontwaardigd in een persbericht. De gemeente Haarlemmermeer stelt dat eind 2015 de verhoging officieel en via de pers bekend is gemaakt, maar laat weten ’in de toekomst actiever te informeren naar betrokkenen’.

De toeristenbelasting van Haarlemmermeer is de hoogste van het land. Hoteliers moeten van hun omzet zes procent per overnachting aan de gemeente betalen. Amsterdam verlaagde de belasting buiten de Ringweg (A10) dit jaar naar vier procent. Haarlemmermeer verhoogde naar 6,05 procent.

Vergeten

Volgens voorzitter Anke Somsen van KHN Haarlemmermeer haalt de gemeente zo’n 6,5 miljoen euro binnen. ,,Slechts een minimaal deel van de toeristenbelasting wordt besteed aan toeristische voorzieningen. Daarbij lijkt Haarlemmermeer steeds te vergeten welke economische impuls de reizigers van Schiphol brengen.’’

Volgens de gemeente is de toeristenbelasting een tegemoetkoming in de lasten van voorzieningen die ook in het belang van het toerisme worden getroffen. ,,Te denken valt aan onderhoud van wegen en groenvoorzieningen. Ook is vorig jaar de vernieuwde portal van de gemeente de lucht ingegaan waarop de toeristische en recreatieve kanten van Haarlemmermeer worden belicht.’’

Seemore

,,Daarnaast draagt de gemeente financieel bij aan de realisatie van de Seemore Cityguide, die dit jaar voor het tweede jaar is uitgegeven in een oplage van 100.000 exemplaren en in de regio is verspreid bij onder andere dertig hotels en 150 internationale bedrijven en winkels. Deze gids wordt ook in het Engels uitgebracht.’’

De aanleg van Park21 is volgens de gemeente een ’investering om de omgeving aantrekkelijker te maken voor bewoners, maar zeker ook voor toeristen’. ,,De aanleg en onderhoud van evenemententerreinen en culturele voorzieningen zoals musea en een schouwburg kunnen worden aangemerkt als voorzieningen waar ook toeristen gebruik van maken’’, aldus de gemeente.

Somsen is op dit moment ’in overleg met de hoteliers over de te nemen stappen richting de gemeente’. KHN Haarlemmermeer adviseert de hotels in ieder geval om hun beklag te doen richting de gemeente over de gang van zaken.

De hoge toeristenbelasting van Haarlemmermeer is de hoteliers al jaren een doorn in het oog.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.