Explosie van mooie beelden

Hanneke van den Berg

Het is feest in Eye filmmuseum Amsterdam. Zaterdag 29 juni opent actrice Anita Ekberg daar de expositie ’Fellini’.

De tentoonstelling is één groot kijkfestijn. Ekberg verklapte vrijdag al dat Fellini’s echtgenote altijd jaloers op haar was geweest. Maar dat zij Fellini als man helemaal niet interessant vond.

Komt niet vaak voor dat je een hele expositie lang een glimlach op je gezicht hebt. Federico Fellini is leuk. Loop langs zijn ‘Droomboeken’ op de expositie: een explosie van geschetste fantasieën.

Hoewel fantasieën? Merk op dat de regisseur scènes vaak baseerde op een waargebeurd voorval. Zoals bijvoorbeeld het Christusbeeld dat hij onderaan een helikopter hing in de film ‘La dolce vita’ waarin Ekberg in 1960 schitterde. Korte tijd daarvoor had de katholieke kerk geprobeerd de mensen af te leiden van de viering van de Dag van de Arbeid met het overvliegen van een Christusbeeld van de Dom in Milaan naar Rome, of andersom. Precies zoals Fellini liet zien.

De kleurrijke schetsen in de Droomboeken van Italië’s meest gelauwerde regisseur vormen de basis voor zijn films met freaks, clowns, processies. Zie hoe de kerk, vrouwen, de populaire cultuur, de opkomst van de massamedia de maestro bezighielden.

Hardop tellen

Leer hoe hij zijn films maakte. Ontdek dat zijn acteurs niet hoefden te praten tijdens de opnamen: ,,Gewoon hardop tellen, uno, due, tre. Als je boos moet overkomen, boos tellen.” Later zette hij het geluid eronder. Met stemmen soms die niet van de acteurs waren.

Lees hoe Fellini aan zijn acteurs kwam. Gewoon door een advertentie te plaatsen in de krant: ,,Fellini wil iedereen leren kennen die hem wil leren kennen.” Hij had, aldus Ekberg, zelf contact met haar gezocht voor ’La dolce vita’ (1960).

,,Ik was in Rome voor een Amerikaanse film en hij had mij opgemerkt. Ik vond het maar raar, hij had niet eens een script, geen dialogen, niets. Hij was nog niet bekend. Waarom zou ik in een film van hem spelen?” Later ging ze overstag en werden ze dikke vrienden.

Dus waar te kijken als Anita Ekberg de expositie komt openen? Naar de inmiddels 81-jarige actrice die uiteindelijk wereldberoemd werd met de scène in de Romeinse Trevifontein in de film ‘La dolce vita’ en nu gekluisterd is aan een rolstoel vanwege heupproblemen? Of naar de beeldschone jonge Anita, levensgroot op de filmbeelden die op de expositie doorlopend vertoond worden op verscheidene doeken?

Hoewel de tentoonstelling overweldigend is aan beelden (films, prachtige foto’s en oude affiches), toch maar het eerste. Want morgen vertrekt de Zweedse weer naar haar woonplaats in Italië.

Het voormalige sekssymbool is nog altijd mooi. Ze heeft een doorgroefd, door het leven getekend gelaat. Ze is zwaar opgemaakt. Heeft nog altijd lang blond (geblondeerd?) haar maar dat is stukken dunner dan vroeger. Ze is, en dat maakt haar mooi, overduidelijk een sterke persoonlijkheid. Ze vertelt dat Fellini’s echtgenote, de komisch ogende actrice Giulietta Masina, haar nooit wilde ontmoeten, tot na de dood van de regisseur toen Ekberg de enige was die zich het lot van de weduwe aantrok.

,,Ze was altijd jaloers geweest, dacht dat Fellini en ik iets met elkaar hadden.” Ekberg lacht. ,,Fellini”, schampert ze. ,,Ik ging twintig jaar lang om met een heel knappe man, Giovanni Agnelli (Fiat, red.). Ik hoefde echt niets met mijn regisseur. Die vond ik als man niet interessant.” De expositie daarentegen vindt ze prachtig om te zien.

Fellini The Exhibition

Te zien: Eye, t/m 22/9. Elke dag wordt een andere film van Fellini vertoond.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.