Lange telefoonwachttijd bij huisartsenpost Haarlem

Werkgelegenheid zorg groeit spectaculair© ANP

Anneke Wijsman
Haarlem

De huisartsenpost in Haarlem, waar patiënten ’s avonds en in het weekeinde een beroep op kunnen doen, gaat kijken of het de telefoonwachttijd kan verkorten.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt deze week dat 55 procent van de niet-spoedeisende telefoontjes in Haarlem pas na meer dan twee minuten wordt opgenomen. Daarmee komt de post als middenmoter uit de test. In 2014 voldeed de Haarlemse post nog met gemak aan de eis dat de tweeminutengrens slechts in een kwart van de gevallen mag worden overschreden.

Huisarts en medisch manager van de Haarlemse post, Peter de Groof, wijt het oplopen van de wachttijd deels aan de met tien procent gegroeide patiëntenstroom. In 2014 kwamen er 66.000 à 67.000 telefoontjes binnen, in 2015 75.000. Er kwamen in die tijd wel meer telefonistes bij. Mogelijk worden bellers ook langer te woord gestaan dan voorheen.

In de eerste helft van 2016 was de wachttijd volgens De Groof gemiddeld 2,5 minuut. ,,Dat is gemiddeld, het kan bij grote drukte wel eens tien minuten duren.” De Haarlemse post gaat kijken of door meer efficiency de telefoon sneller opgenomen kan worden. Anderzijds vraagt De Groof zich af of de tweeminutengrens nog reëel is en of die niet beter verruimd kan worden.

De spoedpost zit op twee plekken: in het Spaarne Gasthuis aan de Vondelweg en het Spaarne Gasthuis in Schalkwijk.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.