'Overheid moet regie grijpen bij Schiphol'

'Overheid moet regie grijpen bij Schiphol'
Schiphol

De overheid moet snel knopen doorhakken over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. De sector bepleitte dat donderdag tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer. Ook omwonenden en vakbonden drongen aan op haast, zij het vaak vanuit uiteenlopende uitgangspunten.

Volgens de betrokken organisaties zorgt de groei van de luchtvaart voor grote problemen. De nationale luchthaven Schiphol zit vol; het maximum aantal vliegbewegingen wordt al bijna benut. Lelystad Airport moet na enkele jaren vertraging een alternatief bieden.

Deze luchthaven gaat in 2019 open. Daar zouden vooral vakantievluchten van prijsvechters als Transavia en Corendon terecht moeten komen. Maar het aantal vluchten dat vanaf Lelystad mogelijk wordt is te beperkt, klagen deze maatschappijen.

KLM vindt dat de prijsvechters een te groot deel van de capaciteit van Schiphol in beslag blijven nemen. Volgens de uit 2008 daterende afspraken, die in 2020 aflopen, zou Schiphol vooral gebruikt moeten worden voor grote intercontinentale vluchten.

Korte termijn

Maar volgens de KLM heeft de luchthaven zich niet aan deze afspraken gehouden. KLM wil, net als de vakbonden, dat maatschappijen die van Lelystad gebruikmaken, een deel van hun vluchten op Schiphol opgeven.

De deelnemers aan de hoorzitting drongen er op aan dat de politiek op korte termijn duidelijkheid biedt over waar het met de luchthavens naar toe moet.

,,Het is de hoogste tijd dat de overheid de regie neemt,'' zei Corendon-topman Steven van der Heijden. Ook volgens voorzitter (en oud-minister) Hans Alders van de Omgevingsraad Schiphol is ,,het kabinet aan zet''.

De transportsector waarschuwt in een persbericht dat niet gekozen mag worden voor het schrappen van vrachtvluchten ten gunste van passagiersvluchten nu de capaciteit van Schiphol onder druk staat.

Grote economische schade en het verlies van 'duizenden banen' kunnen het gevolg zijn, becijfert brancheorganisatie ACN.

Keuze van de redactie