Bemiddelaars lossen 80 ruzies in Haarlem ’soft en effectief op’

Arthur de Mijttenaere
Haarlem

Buurtbemiddeling heeft vorig jaar iets meer dan 80 burenruzies opgelost. Er waren 115 conflicten aangemeld, wat het succespercentage op 73 brengt. ,,We lossen de ruzies op een softe maar effectieve wijze op’’, zegt coördinator Hilde Faber.

Zowel het aantal conflicten als het aantal succesvolle tussenkomsten is nagenoeg gelijk vergeleken met de afgelopen jaren. Bij Buurtbemiddeling zijn alleen vrijwilligers actief, van wie de helft professioneel het vak van mediator beoefent. De service wordt ondersteund door de gemeente Haarlem en drie woningbouwverenigingen.

Faber zegt dat de bemiddelaars de oplossing altijd zoeken in ’de communicatie’. Dat maakt Buurtbemiddeling anders dan een fenomeen als de Rijdende rechter op televisie. ,,We meten dus niet op hoe hoog een schutting is, dat doet de Rijdende rechter. Wij proberen de mensen over de hoogte van die schutting met elkaar in gesprek te brengen.’’

Standaardvraag van de bemiddelaar is altijd: Wat heeft u zelf gedaan om het conflict tot een eind te brengen? Vaak is dat weinig of helemaal niets. Hilde Faber: ,,Als je gaat schelden, gaat iemand al snel terugschelden en dan loopt het conflict uit de hand.’’

De meeste conflicten gaan over geluidsoverlast: te veel herrie bij de buren. Faber constateert ook dat steeds meer klachten psychiatrische problematiek als achtergrond hebben. ,,Je merkt dat mensen langer thuis moeten blijven wonen.’’ 70 procent van de klachten komt van mensen met huurwoningen, de rest van huiseigenaren.

Faber geeft een voorbeeld van een geslaagde bemiddeling die haar te binnen schiet. Na een verbouwing van de keuken blijkt dat de buren elk geluid van de buren in hun woning horen. ,,Na de klacht gaat de bemiddelaar langs bij degene die de onrust veroorzaakt. Meestal is dat een onaangekondigd bezoek, waarbij wordt getracht het vertrouwen te winnen. Het is een Jehovamoment aan de deur.’’

Eenmaal binnen wordt gevraagd naar hun kant van het verhaal, vervolgt Faber. ,,Daarna vindt een ontmoeting plaats op neutraal terrein tussen de ruziemakende buren. Bijvoorbeeld in een buurthuis. Op dat moment is het grootste deel van het werk van de mediator al gedaan.’’

Tijdens die ontmoeting worden afspraken gemaakt tussen de buren, die echter niet bindend zijn. Faber: ,,Onder de afspraken worden wel handtekeningen gezet.’’

Na zes weken belt de bemiddelaar dan op hoe het gaat. Wat blijkt ? ,,Op dat moment is de aannemer al langs geweest om de oorzaak van de geluidsoverlast weg te halen.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.