Klassieke noten en bonkende beats in Haarlemse Philharmonie

Klassieke noten en bonkende beats in Haarlemse Philharmonie
Jonge theatermakers in actie tijdens het spectaculaire theaterconcert in de Philharmonie.
© Foto United Photos/Rob van Wieringen
Haarlem

Het evenement ’Klassiek van de Toekomst’ smaakt naar meer. Zoveel is duidelijk na de drukbezochte zaterdagavond in de grote zaal van de Philharmonie. Met de combinatie van een prachtig spelend orkest, enerverende partijen van solisten en deejays, alsook intrigerende theatrale effecten is een interessante nieuwe formule geboren.

Het is een staand concert, want de stoelen zijn voor de gelegenheid verwijderd. Daardoor is het gebeuren op het laag liggende podium niet voor iedereen even goed te zien. Maar bij klassiek mag je gerust de ogen sluiten en genieten van wat dirigent Annelies Smit en het uit landelijke jonge musici bestaand orkest te berde brengen. De melodieuze opening Romeo & Julia bijvoorbeeld, of dat deel uit Faust van Charles Gounod.

Milieu

De Franse regisseur Carlos Garcia Estevez heeft zich gebaseerd op wat jongeren zoal bezighoudt. Door middel van spel en dans zien we bootvluchtelingen. Met behulp van doorschijnend plastic worden reuzekwallen uit de oceaan verbeeld. Immers, zowel het milieu als de menselijke verhoudingen staan in de huidige tijd onder druk. Grappig is het filmfragment waarin bedenker en creatief producent Nils Verkooijen bellend door de Wijde Appelaarsteeg wandelt, alsof het spektakel hem ontgaat.

Ooit wel eens ’Sweet child o’ mine’ van Guns & Roses door een klassiek jeugdorkest horen uitvoeren? Hier gebeurt het, met als soliste zangeres Violaure van Prooijen. En dan staat daar ineens weer een deejay achter de draaitafel die een stel vette beats de zaal in stuurt. Ondertussen zitten Manon Berendschot en Lisette Neuteboom achter respectievelijk de vleugel en de harp, klaar om contrast te brengen in het geheel.

Ruim een uur duurt het theaterconcert, en dan klinkt een oorverdovende ovatie, die dus automatisch staand is. Diverse house-oma’s bezetten al snel de dansvloer. Extra bijzonder is het moment dat de blazerssectie de beats van de deejay live aanvult.

Dirigent Annelies Smit staat ondertussen in de coulissen uit te puffen, met een voldaan gevoel. ,,Het is zo waanzinnig wat hier is gebeurd. Het was een zoektocht met een prachtige dynamiek. Het is zo geweldig dat we met behulp van Nils een vervolgformule voor Op De Stip hebben kunnen vinden. Iedereen heeft keihard gewerkt.’’

Daar komt de klarinetsectie aan, op weg naar de zaal. Madeleine Tigelaar, Mariska Wesselo, Hannah Rakers en Denian de Boer hebben genoten. Nog even lekker dansen en dan weer terug naar Goes of Leeuwarden. Hee, daar gaat de Haarlemse violiste Leonoor van de Merwe, die het hier tot concertmeester heeft geschopt. ,,Als concertmeester vertegenwoordig ik het orkest’’, legt ze uit. ,,Ik ben het contact tussen orkest en dirigent. Ik moet vooral de inzetten goed aangeven.’’

Klassiek van de Toekomst: een formule die zeker een vervolg verdient.

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie