Beverwijker (84) in één klap dertien mille armer door ’spoofing’: politie ziet plotselinge toename van meldingen bankhelpdeskfraude

© archieffoto ANP

Carlo Nijveen
Beverwijk

Een 84-jarige Beverwijker is door ’spoofing’ - zogenoemde bankhelpdeskfraude - in één klap maar liefst 13.000 euro armer geraakt. De man stapte vrijdag naar de politie, nadat hij was gebeld door een vrouw die zich voordeed als medewerkster van een bank.

De oplichtster maakte de Beverwijker wijs dat iemand had geprobeerd geld van zijn rekening af te halen en dat er snel veiligheidsmaatregelen moesten worden genomen, om erger te voorkomen.

Kleding

De Beverwijker besloot daaraan mee te werken en logde in. Enige tijd later bleek dat er dertien mille van zijn rekening was weggesluisd. Het geld is gebruikt voor de aanschaf van kleding, aldus de politie.

De politie in de IJmond constateerde vrijdag een flinke toename van dit soort misdrijven. Zo ontving zij in korte tijd zes meldingen van soortgelijke bankhelpdeskfraudegevallen. De politie waarschuwt een ieder dan ook hier nooit op in te gaan.

Beveiligingscode

Medewerkers van een bank zullen niet vragen om een beveiligingscode, het opsturen van een bankpas of geld af te geven, geld over te maken of via een link in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren.

Banken zullen klanten ook niet onder druk zetten om zo snel mogelijk te handelen. Zij hebben namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op: dat is ook een oplichter die in het complot zit, waarschuwt de politie.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.