Premium

Filmrecensie ’Josep’: Felle kleuren overwinnen alle angsten

Onder zijn pseudoniem ’Aurel’ tekende illustrator Aurélien Froment jarenlang scherpe, maatschappijkritische cartoons voor de grote Franse krant Le Monde. Nu gebruikt de kunstenaar zijn geëngageerde pen en penseel voor het maken van zijn eerste animatiefilm ’Josep’.

In de week waarin de Tweede Wereldoorlog centraal staat, neemt ook Aurel ons mee terug naar de duistere periode van opkomend fascisme. Wanneer de Spaanse dictator Franco in 1939 de macht grijpt, vlucht Josep Bartolí naar Frankrijk. Daar belandt de kunstenaar en verzetsstrijder in een concentratiekamp waar hij ten prooi valt aan honger, kou, ziektes en sadistische gendarmes. De enige die aardig voor hem is, is kampbewaker Serge. Hij spreekt Bartolí moed in en voorziet hem van potlood en papier, waarmee de Catalaan zijn grimmige gevangenschap vastlegt. Zo ontstaat er een voorzichtige vriendschap.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.