Premium

Er lag een stervende 18-jarige bromfietser langs de weg, maar de Haarlemse rechter bleef volhouden dat hij slechts een boom had geraakt

In 1950 telde Nederland 139.000 auto’s. Ondanks dit geringe aantal vielen er toen zo’n duizend verkeersdoden. Tot 1960 verviervoudigde het aantal auto’s tot ruim een half miljoen om daarna tot 1970 nog eens te verviervoudigen tot zo’n 2,5 miljoen.

Inmiddels vielen er 3200 verkeersdoden. Door een vloed aan maatregelen is dat thans teruggebracht tot zo’n 600. Daartoe werd al in 1957 een maximumsnelheid in de bebouwde kom ingevoerd. Daarvóór moest een chauffeur zijn snelheid zelf maar bepalen. Ook was het niet verboden om te rijden met een slok op. Een chauffeur mocht niet dronken zijn, maar duidelijke regelgeving ontbrak. Pas in de late jaren 60 kwam Veilig Verkeer Nederland met de actie Glaasje op, Laat je Rijden. De wetgever hobbelde daar achteraan en bepaalde in 1974 dat een automobilist niet meer dan 0,5 promille alcohol in zijn bloed mocht hebben. De politie mocht dat controleren met blaastesten en bloedproeven. Kort daarop volgden de autogordel, de bromfietshelm en de verlaging van de maximumsnelheid op de buitenweg. Nu begon ook het aantal verkeersdoden te dalen.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.