’Superfoods mogen best, maar overdrijf het niet’

Het woord superfoods bestaat nog helemaal niet zo lang, maar inmiddels puilen websites, natuurvoedingszaken en drogisterijen uit van de poeders, tabletten en supplementen. We nemen er eentje onder de loep: de poeders.

Je hebt boerenkoolpoeder, tarwegraspoeder, macapoeder, bietenpoeder en ga zo maar door. Het is de bedoeling dat je ze door je smoothie doet, of (geen boerenkool natuurlijk) in je ontbijtje met muesli. Sommige poeders kun je ook door je groente strooien of in de baksels verwerken. Maar nu is de vraag: hebben we al die superfood-poeders nodig en zo ja, hoeveel voegen ze dan toe aan een gezond voedingspatroon? We vragen het Sietse Orie van het Voedingscentrum.

Als ik hem zeg dat zo’n zak poeder gemiddeld tussen de twintig en dertig euro kost, is Orie verbaasd. ,,Zo, daar kun je heel wat verse groente voor kopen.’’ Volgens hem is er geen enkel superfoodpoeder dat alle essentiële voedingsstoffen bevat, dus geldt ook hierbij: ’hou het gevarieerd’.

Het gezegde ’baat het niet, dan schaadt het niet’ is volgens hem niet altijd waar bij superfoods. ,,Van gojibessen is bijvoorbeeld bekend dat een grote hoeveelheid misselijkheid en braken kan veroorzaken.’’ Maar als je het lekker vindt om wat boerenkoolpoeder in je smoothie te doen, kan dat geen kwaad, zegt Orie. ,,Maar overdrijf het niet en gebruik het niet als vervanging van gezond eten.’’

Het merk Biotona heeft een groot aanbod aan superfood in poedervorm of gedroogd. Goedkoop zijn ze niet, maar een schepje boerenkoolpoeder in je smoothie verrijkt je ontbijtje wel, zeker als je geen verse boerenkool of andere geschikte groente voor een smoothie in huis hebt. Biotona is te koop bij Holland & Barrett. Zelf ben ik een groot fan van de Super Sprouts omdat die een fijne toevoeging zijn aan je ontbijt met granola en yoghurt. Houd wel een tandenstoker bij de hand, want de zaadjes willen nogal eens tussen de tanden gaan zitten...

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.