Acht weken wachten op compensatie wordt al vijf maanden bij Inno Bijster uit Spaarndam

De bewuste gasstoring in Spaarndam
© United Photos/Laurens Bosch

De compensatie voor de grote gasstoring in Spaarndam in augustus vorig jaar wil maar niet loskomen. Inno Bijster baalt ervan dat de beloofde acht weken inmiddels vijf maanden zijn geworden. Netbeheerder Stedin werkt eraan.

De problemen ontstaan als een bewoner per abuis bij kluswerkzaamheden zijn waterleiding op de gasleiding aansluit. Daardoor loopt 7000 liter water het gasnet binnen. Beheerder Stedin haalt het water er uit, maar het venijn zit in de staart. Bij het laatste deel gaat het mis en daardoor zitten 900 woningen tijdelijk zonder gastoevoer. Wie meer dan vier uur zonder gas zat, heeft recht op compensatie. Die bedraagt voor kleinverbruikers 35 euro voor de periode tussen de 4 en 8 uur en 20 euro voor elke 4 uur daarna.

Een brief met uitleg valt niet bij Bijster op de map. Stedin zegt desgevraagd dat er hard aan de uitkering van de compensatie wordt gewerkt. Woordvoerster Else de Kwaasteniet. „De helft van alle klanten heeft de compensatie uitbetaald gekregen. Van 30% van de klanten zijn we in afwachting van het IBAN-bankrekeningnummer. Bij 20% van de klanten zijn problemen om te kunnen uitbetalen. Stedin onderzoekt nu waar het probleem ligt en gaat er van uit dat we binnenkort deze klanten kunnen compenseren.”

Bijster is op zijn beurt weer verbaasd. „Ik heb in november mijn IBAN al doorgegeven. De administratie meldt dan steeds dat het goed komt, maar ik heb nog niks gezien.” Hij hoort bij de laatste twintig procent. Maar het komt dus goed!

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.