Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Sandra Molenaar.
© Foto Consumentenbond/Janita Sassen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond.

Via de Cyberhulplijn geven experts telefonisch advies en kijken op afstand mee met de gedupeerde consument. Ze onderzoeken de oorzaak, proberen de schade te beperken en helpen problemen op te lossen.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ,,We zien een toename in het aantal meldingen van mensen die slachtoffer zijn van cybercriminaliteit. Consumenten die hiermee te maken krijgen zijn vaak in paniek en weten niet wat ze moeten doen of bij wie ze terecht kunnen voor hulp. Daarom zijn we de Cyberhulplijn gestart.”

De Cyberhulplijn geeft ook advies bij WhatsAppfraude en helpt gehackte Instagram- en email accounts terug te krijgen. Ook als consumenten twijfelen of ze wel of niet gehackt zijn, kunnen ze contact opnemen. De eerste vijf minuten zijn gratis, daarna betaalt de beller 1,20 euro per minuut (1,49 euro voor niet-leden). De Cyberhulplijn werkt samen met Cyberwacht, een initiatief van Sparklab B.V.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.