Moeilijke start voor nieuwkomers

Nieuwkomers op de arbeidsmarkt missen het informele circuit, nu door de coronapandemie veel mensen thuis werken. En veel werkgevers in het midden- en kleinbedrijf hebben hiervoor geen duidelijk en gestandaardiseerd inwerkproces.

Dat blijkt uit een onderzoekje van bureau CoPilot, dat bedrijven ondersteunt bij vooral HR-zaken.

Nieuwkomers die vanuit huis worden ingewerkt hebben juist meer behoefte aan een overzichtelijk inwerkprogramma en zijn zoekende naar manieren om op afstand collega’s te leren kennen. „Elke organisatie kent een informeel circuit. Vanuit huis is dat moeilijk te doorgronden, terwijl het essentieel is voor je functioneren”, aldus Bob van Leeuwen, Business Owner van CoPilot. „Werkgevers die daar extra aandacht aan besteden, voorkomen een moeizame start.”

Praktische zaken

Werknemers die vanuit huis beginnen aan een nieuwe baan lopen tevens vaker tegen praktische problemen aan. Wat zijn de officiële werk- en lunchtijden, hoe moet je je ziek melden of een vrije dag aanvragen? Terloops aan collega’s vragen hoe het zit, gebeurt minder snel online. Wie dan geen overzicht in de vorm van een inwerkprogramma voorhanden heeft, mist houvast, legt Van Leeuwen uit.

Het inwerken van nieuwe medewerkers gebeurt bij bijna de helft van het mkb nog ad hoc. Wanneer er wel sprake is van een gestructureerd inwerkproces, gaat dat bij 86% van de werkgevers om het afvinken van een checklist of nalopen van een stappenplan. Slechts 3% van hen gebruikt een digitale onboardingtool. Bijna tweederde (71%) van deze mkb-werkgevers wijst een buddy aan.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.