Premium

Biografie Igone de Jongh is te vroeg

Igone de Jongh en Marijn Rademaker in 2015 in ’La Dame aux Camélias’, het ballet dat Igone in haar biografie haar hoogtepunt noemt.
© Foto Angela Sterling

Als je alle berichten moet geloven die afgelopen dagen naar buiten kwamen, was het voor Igone de Jongh de hel om bij Het Nationale Ballet te dansen. ’Woedend’ zou ze zijn over hoe ze daar is behandeld en ze zou ’de vloer aanvegen’ met het gezelschap. Maar wie haar net verschenen biografie leest, zal een genuanceerder beeld krijgen. Eerder klinkt er teleurstelling door in haar afscheid van het gezelschap waar zij bijna 25 jaar aan was verbonden.

De biografie is ook geen afrekening met Het Nationale Ballet en zijn artistiek directeur Ted Brandsen. Ze wil niet met modder gooien, zegt Igone zelf in het boek en dat doet ze ook niet. Er klinken wat kritische geluiden, maar welke werknemer heeft die niet over zijn of haar werkgever? Alle berichtgeving die focust op louter dit aspect, doet het verhaal van Igone tekort.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.