Premium

Laten we ons voorstellen dat we falen in de aanpak tegen corona, pas dan worden we succesvol | column René Diekstra

Stel je hebt je een nieuw doel voorgenomen, zoals tweemaal in de week fitnessen, acht kilo afvallen, je vaarbewijs halen, een werkstuk of scriptie voor je opleiding op tijd inleveren, tenminste eenmaal per week je oude ouders bezoeken. Waarmee help je jezelf daarbij het best? Is dat door je zelf regelmatig voor te stellen, visualiseren noemen psychologen dat, dat je succesvol bent in het bereiken van dat doel? Of help je jezelf meer door te visualiseren dat je faalt?

Het antwoord op die vraag weten we uit tal van onderzoeken, zoals het volgende. Een groep vrouwen die nooit sportten maar dat wel als doel hadden, werd in tweeën gesplitst. De ene helft, de positiviteitsconditie, werd geïnstrueerd ’denk aan waarom sporten goed voor je is, aan het doel dat je jezelf gesteld hebt en visualiseer dat je dat aan het behalen bent’. De andere helft, de negativiteitsconditie, werd geïnstrueerd: ’denk aan dat je faalt je doel te bereiken, visualiseer de obstakels op de weg daarheen, en schrijf op wat je tegen jezelf zegt waardoor je daarover struikelt’. Deze vrouwen werden eigenlijk geïnstrueerd een soort van detective te worden van hun eigen faalgedrag, onder andere door zelfsaboterende gedachten op te sporen (’ik heb er nu niet echt zin in, maar ik doe het straks heus wel’, etc.).

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.