Bestellen bij Euroknaller? Lees eerst de reviews eens...

Online iets kopen bij Euroknaller.nl of Goedkoper.nl met hun kortingen tot tachtig procent? U moet het zelf weten, maar denk dan heel even aan de ervaring van Maarten Binnendijk.

En loop alstublieft eerst even door de tientallen reviews op Klachtenkompas.nl en klacht.nl. Misschien dan toch maar even verder googelen...

Zoals zoveel consumenten die merken dat spullen soms niet worden geleverd, er niet wordt terugbetaald en klantenservice onbereikbaar is, zit ook meneer Binnendijk uit Valkenburg al meer dan vier maanden te wachten op het geld van zijn in maart teruggestuurde spierstimulator van 95,95 euro. Hij weet dat het pakket bij Euroknaller is aangekomen, maar het bedrijf houdt zich onbereikbaar. Ook voor ons. We vinden weliswaar een telefoonnummer van Euroknaller in Amsterdam, maar je mag daar als eerstvolgende beller in de wacht blijven staan tot je een ons weegt en op mails komt geen antwoord. En ze hadden de ACM nog wel beterschap beloofd.

Gelukkig voor meneer Binnendijk stuiten we dan toch nog in een vacature van Euroknaller op een mailadres van iemand bij personeelszaken. Dat werkt en verrassend snel betaalt Euroknaller Binnendijk terug. Desgevraagd legt de woordvoerder uit dat het probleem veroorzaakt is door een ontbrekend ordernummer. Over alle klachten mailt hij: „Inmiddels zijn veel verbeteringen doorgevoerd, maar we zijn er nog niet. We groeien nog steeds hard en dat is niet altijd even makkelijk. Zeker niet tijdens de coronaperiode waarbij pakketdiensten moeite hadden tijdig te leveren. Dat leidde weer tot druk op onze support.”

Waakhond

In maart bracht de waakhond Autroiteit Consument en Markt na veel klachten onderstaand bericht over Euroknaller en Goedkoper.nl naar buiten.

„De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft dagaanbiedingensites Goedkoper.nl en Euroknaller.nl gedwongen tot aanpassingen. De eigenaar van deze websites heeft zijn zaken nu op orde. Consumenten die hun bestelling niet geleverd hebben gekregen, heeft hij het aankoopbedrag inmiddels terugbetaald. Consumenten die gebruik maken van hun bedenktijd krijgen nu het aankoopbedrag binnen de wettelijke termijn van 14 dagen terugbetaald. De eigenaar van de websites heeft ook de klantenservice en de klachtafhandeling verbeterd. De ACM zal deze websites de komende tijd kritisch volgen, onder andere aan de hand van meldingen bij ACM ConsuWijzerExternal Link.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: „Er gelden diverse regels waaraan websites die aan consumenten leveren zich moeten houden. Bedrijven die dat niet doen pakken wij aan. Wij vinden het belangrijk dat consumenten met vertrouwen online kunnen kopen.”

Regels voor webwinkelsAls de webwinkel het product niet binnen de afgesproken termijn kan leveren, moet het de consument daarvan op de hoogte stellen. De consument mag de aankoop dan ontbinden en heeft recht op geld terug. Het bedrijf moet de consument direct zijn geld terugbetalen. Daarnaast mag de consument binnen 14 dagen van zijn online aankoop afzien. Maakt hij gebruik van dit recht, dan moet hij zijn geld binnen 14 dagen terugkrijgen.

Deze zaken gingen de afgelopen periode niet goed bij Goedkoper.nl en Euroknaller.nl. De consumenten die nog geld tegoed hadden, zijn nu terugbetaald. Het ging om bedragen tot honderden euro’s. De ACM blijft monitoren of de onderneming zijn verplichtingen nakomt.

Snelle aanpak van consumentenproblemenDe ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. In dit geval kiest de ACM ervoor om het bedrijf aan te spreken om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. In andere gevallen kan de ACM ervoor kiezen om na onderzoek een boete of een last onder dwangsom op te leggen.

Digitale economieOp ACM ConsuWijzer vinden consumenten informatie over hun rechten bij online aankopen. De checklist veilig online winkelen helpt vooraf de betrouwbaarheid van een webwinkel te controleren. Daarnaast is het altijd verstandig achteraf of verzekerd (bijvoorbeeld met een credit card) te betalen. De digitale economie is een agendathema voor de ACM. Dit betekent dat de ACM extra aandacht besteedt aan de problemen die consumenten online ervaren.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.