Schiphol al pijnlijk snel vol

DEN HAAG - De luchthaven Schiphol zit pijnlijk snel al aan de grens van 500.000 vluchten. En tot ieders frustratie kan Lelystad pas in 2019 een deel van de groei opvangen. Dan toch maar extra vluchten op Schiphol?

Door Frans van den Bergf.van.den.berg@hollandmediacombinatie.nl - 30-11-2016, 18:37 (Update 30-11-2016, 20:33)
Lelystad en toch meer vluchten

Die vraag komt dit voorjaar zeker aan de orde bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Politici namen daar gistermiddag tijdens het luchtvaartdebat alvast een voorschot op. Aanleiding is de snelle groei van de luchtvaart de laatste jaren. Volgens het Aldersakkoord mag Schiphol tot en met 2020 niet meer dan 500.000 vluchten verwerken.

Door de explosieve groei wordt die grens al volgend jaar gehaald. Enkele maatschappijen hebben al ’neen’ te horen gekregen. Prijsvechter Ryanair kondigde gisteren aan vanaf maart vier keer per week naar Malaga te vliegen, naast de vier dagelijkse vluchten naar Dublin.

Juist zo’n vakantievlucht naar Malaga hoort op Lelystad of Eindhoven thuis en niet op Schiphol dat zich vooral op zakelijke bestemmingen richt.

Tot verbijstering van de Kamerleden is de luchtverkeersleiding pas in 2019 en niet in 2018 klaar voor de eerste toestellen. Staatssecretaris Sharon Dijksma gaat kijken of er toch nog een versnelling kan komen. Als het toch 2019 wordt, dan kunnen er wellicht wel meteen meer toestellen komen.

Druppel

Lelystad zou in het eerste jaar 2000 starts en landingen krijgen. Dat lijk veel, maar dat zijn slechts drie tot vier retourvluchten met vakantiegangers per dag. Voor Schiphol een druppel op de gloeiende plaat. Pas op de lange termijn worden dat er 45.000 en ook dat is niet genoeg om de groei op te vangen.

Kamer verbolgen over vertraging Lelystad

De Tweede Kamer is verbolgen over de vertraging van de uitbreiding van luchthaven Lelystad. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) snapt de verontwaardiging. Ze gaat er alles aan doen om de vertraging te beperken. Maar het is een ,,gegeven''.

Lees verder...

Dus wordt toch weer naar Schiphol gekeken. „De geluidsoverlast is de afgelopen jaren met 34 procent afgenomen. Dat moet zich toch vertalen in extra vluchten de komende jaren en niet pas na 2020”, bepleitte Ton Elias (VVD). Volgens Dion Graus (PVV) kan Schiphol wel doorgroeien naar 800.000 vluchten en dan is Lelystad ook niet nodig. „Omwonenden? Je kan niet iedereen tevreden stellen. Je moet kijken naar het nationaal belang.”

Andere partijen houden vooralsnog vast aan de grens van 500.000 vluchten in 2020. Na die tijd is groei mogelijk wanneer de overlast afneemt.

„Er worden nu nieuwe berekeningen gemaakt van de echte geluidsoverlast en in april kan de Omgevingsraad Schiphol dan een besluit nemen over de Milieu Effect Rapportage, de nachtvluchten en kijken we naar de toekomstige groei”, zette Dijksma de uitkomst van het crisisberaad met de bewoners, gemeenten en sector uiteen.

„Mochten die partijen er in april niet samen uitkomen, dan beslis ik.” Overigens zal een tegen die tijd nieuwe Tweede Kamer ook nog haar zegje doen.



Meer over dit onderwerp
  • Kamer verbolgen over vertraging Lelystad

    De Tweede Kamer is verbolgen over de vertraging van de uitbreiding van luchthaven...
Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding
Zoek een serieuze relatie in jouw omgeving